BERLIN – Autobuski prevoznici u Njemačkoj teško pronalaze vozače i moguće je da će učestalo početi da smanjuju frenvenciju na pojedinim linijama ili ih čak gasiti, upozorava nacionalno Udruženje transportnih preduzeća VDV.
Najmanje polovina prevoznika je prošle godine u nekom trenutku ograničila ponudu zbog manjka osoblja, navodi se u studiji u koju je agencija dpa imala uvid.
“Možda je toga bilo i više” kaže Harald Kraus, predsjednik kadrovske komisije VDV.
“U svakom slučaju, ne poznajem skoro nikoga u industriji ko nije morao privremeno da obustavi neku liniju.“
Ogromna većina prevoznika, njih 77 odsto, očekuje da će potreba za radnicima rasti do 2030. Istovremeno, upravo u transportu će biti najviše penzionisanja – a svaki drugi zaposleni u anketiranim preduzećima je vozač.
Operatzeri pretpostavljaju da će morati da povećaju broj zaposlenih za oko 20 odsto do kraja decenije da proširi ponudu usluga, s tim da VDV očekuje da će taj udio zapravo biti još veći.
Skoro polovina transportnih preduzeća, 48 odsto, već sada ima problema u popunjavanju otvorenih radnih mijesta, prije svega vozačkih, a potom komercijalista i tehničkog osoblja.
Pritom, njemački prevoznici se takmiče sa “firmama poput Amazona, sa kojim zaista ne želimo da se poredimo po uslovima rada.”
U lokalnom prevozu u Sjevernoj Rajni-Vestfaliji vozači početnici zarađuju 15,60 evra po satu, 3,60 iznad minimalca. Koliko će se plate u industriji mijenjati u neposrednoj budućnosti zavisi od brojnih kolektivnih ugovora.
U razgovorima sa Njemačkom željeznicom (DB) i još 50 poslodavaca, sindikat željeznice i transporta (EVG) traži povišicu od najmanje 650 evra mjesečno, kao i bolje druge uslove iz kolektivnog ugovora.
Početak pregovora sa DB prošle nedelje zaključen je posle samo dva sata, jer stavovi dvije strane su bili previše udaljeni za dalji razgovor. DPA