BANJALUKA – Potpuno zatvaranje granica zbog pandemije i zabrana putovanja u periodu “lokdauna” otvorili su vrata domaćem turizmu, koji je iskoristio svoju priliku, između ostalih i kroz inicijativu Odmori u BiH, da privuče i zadrži goste na destinacijama u BiH.
Ideja da se zbog zatvaranja granica i komplikovane procedure odlaska u inostranstvo, situacija okrene u svoju korist tako da se lokalni hotelijeri i ugostitelji motivišu i ponude gostima iz BiH domaće proizvode, ispostavila se kao pun pogodak.
Zanemareni turistički kapaciteti dobili su tada priliku da se predstave i privuku goste, a mnogi među njima, svoju šansu su dobro iskoristili i odlično posluju i danas.
Inicijativa je počela prvo kao platforma za promociju turističke ponude, a zaživjela je toliko da je prije nekoliko dana poslužila i kao jedan od tri kanala preko kojih su emitovani turistički vaučeri Vlade FBiH, preko koje je za samo 25 sati prodato 3.333 vaučera.
Pokretač inicijative Odmori u BiH Nedim Lipa kaže da je sjedenje u izolaciji otvorilo prostor da se neke stvari ponovo sagledaju i da se traži izlaz i način za opstanak turizma.
Brzo je postalo jasno da nećemo moći preko granice
“Ubrzo nakon opšteg „lokdauna“, nama je postalo jasno da od putovanja u inostranstvo nema ništa. Pretpostavili smo da ćemo moći da se krećemo samo unutar granica i to do destinacija do kojih se možemo dovesti automobilom bez korišćenja transportnih sredstava za masovan prevoz, autobusa, vozova i aviona”, objasnio je Lipa.
Cilj je bio da se gost motiviše da posjeti destinaciju do koje može da stigne za par sati vožnje.
“Brzo je postalo jasno da će nam tražiti PCR testove, dvonedjeljni karantin, da će trebati vakcinacija i potvrde o dozama. Sve što se tražilo, kod nas stizalo dosta kasnije nego ostalim državama u regionu”, objašnjava Lipa.
Domaći turistički potencijali, koji su vrlo često bili zanimljivi strancima, nisu se do tada tretirali kao destinacije za odlazak na ljetovanje građanima BiH.
Svi oni do tada bili su samo izletišta, dok se na ozbiljne odmore uvijek išlo van granica.
“Međutim, naši turistički kapaciteti nisu zanemarljivi u svom obimu i raznovrsnosti. Njihov nedostatak bio je tada, a donekle je i danas, to što nisu dovoljno promovisani, zbog čega veliki broj građana BiH ni ne zna da postoje”, priča Lipa.
Istina, ljudi su znali koliko su lijepi Trebinje ili Jajce, kakve sve ljepote nude vodopadi na Štrbačkom buku, koliko je lijep most u Višegradu, ali trebalo je pokazati ljudima i manje poznate destinacije poput vodopada Kravice, pećine Vjetrenice ili pogleda koji se iz Perućice pruža prema Skakavcu.
Zato su, kaže on, odmah krenuli da rade na tome da ova inicijativa ne ostane samo faza u “lokdaunu”, nego da opstane i kasnije, da služi upravo promociji domaćeg turizma i destinacija u BiH.
Platforma je napravljena, priča Lipa, uz podršku švajcarskog MarketMakersa sa kojim su radili na Sarajevo navigatoru, dok je promocija urađena uz direktnu pomoć Evropske unije.
“Naša zemlja je zaista prekrasna i nudi veliki broj destinacija na kojima ima šta da se vidi. Mi smo veoma konkurentni u odnosu na globalno turističko tržište. Preko platforme su nam prvo dolazili domaći gosti, a onda se ona proširila i na region i sada su oni najbrojniji kod nas”, kaže Lipa.
Promocija u medijima
Po izlasku iz “lokdauna”, priča Lipa, krenula je promocija turizma kroz FAM tripove za novinare.
“Serijom putovanja i promocijom u medijima dobili smo efekat koji smo željeli. Hotelijeri i ugostitelji su željeli da se predstave što bolje i iskoriste priliku koja im se pružila. Kroz devet putovanja od Bihaća i Banjaluke do Trebinja i Neuma, prošli smo na desetine lokacija, jeli najbolju hranu, uživali u pogledima sa planina i obilascima pećina, posjetili sve muzeje koje smo mogli, vidjeli rijeke, mostove i jezera. Teško je nabrojati gdje smo sve bili, a na kraju smo shvatili da nekada ni ne znamo gdje živimo i kolikom smo ljepotom okruženi”, kaže Lipa.
Na nekim destinacijama direktno su sarađivali s hotelijerima gdje nije bilo aktivnih turističkih zajednica i organizacija koje su nudile pomoć oko organizacije.
“Na primer, u Bihaću smo imali podršku loklane turističke zajednice u organizaciji posjete. U Banjaluci nam je pomogla Turistička organizacija Banjaluka, dok su nam u Jajcu pritekli ljudi iz Agencije za kulturno-istorijsku i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada. U Neumu, na primjer, nema nikakve organizacije”, kaže Lipa.
Naravno, podrška ministarstava zaduženih za sektor turizma iz bilo kojeg entiteta, nije došla.
“Mi smo od tada do danas nastavili da radimo na promociji pakovanje turističkih proizvoda u BiH i na njihovoj distribuciji i prodaji. Stvorili smo inovativnu i funkcionalnu internet trgovinu za prodaju turističkih proizvoda, a onima koji ih nude, pomogli smo da to što imaju, kvalitetno upakuju”, kaže Lipa.
Direktor Agencije za kulturno-istorijsku i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala grada Jajca Anto Brtan priča da je ova inicijativa bila od velike pomoći da ovaj grad godinu zatvaranja završi pozitivnim rezultatom.
„Mi smo u te dvije godine, kada su svi bili na koljenima, dobrim dijelom zahvaljujući ovoj inicijativi, uspjeli izvući sezonu da nismo nikoga otpustili, nismo smanjivali plate. Čak smo zapošljavali dodatnu snagu. Prošle godine smo čak gotovo stigli rekordnu 2019. godinu“, priča Brtan.
On govori da su pratili strukturu posjetilaca u tom periodu i tokom 2020. godine više od 90 odsto su bili domaći turisti, dok su ostali uglavnom dolazili u Srbije.
„Prošle godine se struktura malo mijenjala, kada su otvorene granice, ali su i dalje dominirali domaći turisti. Sada dolaze i iz zemalja okruženja i Bliskog istoka, ali naš fokus je na domaćim snagama. Mislim da smo ih probudili i da nam je korona, barem u ovom smislu, donijela nešto drobro“, kaže Brtan.
On kaže da se njihova saradnja sa inicijativom nastavila i ove godine, jer upravo sada spremaju Desant na Jajce i koncerte ispod vodopada.
Podrška stigla iz EU
Postojali su i oni koji su u tom opštem ludilu odbijali da sarađuju i nisu prepoznali potencijal za promociju svojih proizvoda.
Kancelarija Evropske unije u BiH bila je jedna od onih koji su podržali ovu ideju, posebno u onom dijelu koji se odnosio na promociju u medijima.
„Turizam može biti glavni pokretač održivog ekonomskog rasta i kreiranja radnih mjesta u BiH. Inicijativa „Odmori u BiH“, organizovana u saradnji sa turističkim akterima u BiH, a osmišljena je kako bi pomogla turističkom sektoru da se oporavi od pandemije COVID-19, promovisala domaće destinacije u BiH i pomogla povećanju domaće potrošnje turističkih usluga. Doprinos Kancelarije Evropske unije ovoj inicijativi iznosio je 18.000 evra”, rekli su u Kancelariji EU u BiH.
Kako bi pomogla u ostvarivanju toga, EU je pružila značajnu finansijsku podršku, u vrijednosti 7,8 miliona evra u proteklih pet godina, za projekte koji su posebno usmjereni na sektor turizma, sa ciljem pozicioniranja BiH kao destinacije u kojoj ce uživati sve veći broj turista iz cijelog svijeta, kao i građani BiH.
“Zahvaljujući podršci, korisnici bespovratnih sredstava EU u turizmu izgradili su novu infrastrukturu i objekte, razvili preko 20 novih atrakcija, pripremili model certifikacije na nivou cijele zemlje za razvoj održivog turizma i promovisali brendiranje praksi zelenog turizma u BiH. Putovanja organizovana u okviru „Odmori u BiH“ značajno su doprinijela promociji različitih turističkih atrakcija, kulturno-istorijskog nasljeđa i prirodnog bogatstva raznih destinacija u BiH“, rekli su i dodali da je ova aktivnost pomogla i povećanju prihoda, zadržavanju radnih mjesta i izgradnji raznovrsnije tržišne baze u turizmu.
CAPITAL: Andrijana Pisarević