BANJALUKA – Cijene goriva u Republici Srpskoj u zadnja dva mjeseca porasle su dva puta, a samo u julu skočile su za pet feninga u prosjeku, dok je u junu to poskupljenje iznosilo i do sedam feninga.
Kako se čini, rastu cijena naftnih derivata, koje traje od početka ove godine, ne nazire se kraj.
“Nezavisne” su i ranije pisale o velikim poskupljenjima u RS, prije svega goriva, koje utiče i na rast cijena drugih proizvoda te predstavlja konstantan udar na džep građana, kojima plate ne rastu ravnomjerno s rastom cijena čak i osnovnih namirnica.
Kako je za “Nezavisne” rekao Dragan Trišić, predsjednik Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima Privredne komore Republike Srpske, cijene goriva su u posljednja dva mjeseca porasle u nominalnom iznosu u prosjeku 12 feninga, i to u skladu s povećanjem ulaznih cijena iz rafinerija u okruženju ili eksternih izvora snabdijevanja.
“Cijene na početku jula su u prosjeku bile 2,09 KM za beznin i dizel, a krajem istog mjeseca 2,14 benzin i 2,13 dizel, što znači da je gorivo u prosjeku tokom jula poskupjelo oko pet feninga”, rekao je Trišić.
Dodao je da je cijena goriva početkom juna u prosjeku bila 2,02 KM za benzin i dizel, dok je krajem juna bila 2,09 KM, što pokazuje da je gorivo tokom juna u prosjeku poskupjelo za oko sedam feninga.
“Trenutno se cijene kreću od 2,11 do 2,16 KM za BMB95, od 2,04 do 2,15 KM za ED5, TNG 1,11-1,16 KM zavisno od distributera i regije”, naveo je Trišić.
Prema njegovom mišljenju, cijene neće rasti u narednih petnaestak dana.
“To svakako zavisi od ulaznih cijena, ali po dinamici berzanskih kretanja mislim da u narednih 15 dana neće rasti”, rekao je Trišić.
Dodao je da dešavanja na svjetskom nivou naravno mogu biti faktor nestabilnosti cijena i kod nas, a tiče se berzanske robe, kao što su nafta, željezo, bakar i slično.
“Smatram da naftni sektor ima dovoljno zaliha. Dakle, siguran sam da u narednom periodu neće doći do povećanja cijena goriva u Srpskoj i Federacije BiH”, kazao je Trišić.
Istakao je da je cijena nafte brent na berzi sada oko 599 dolara po toni ili 73,5 dolara po barelu, što je porast u toku juna i jula.
“Berza je bila nestabilna u zadnja dva mjeseca i u nekim momentima se kretala čak i do 610 dolara po toni”, pojasnio je Trišić.
Prema njegovim riječima, snabdijevanje je stabilno.
“Po mojim informacijama, niti jedan distributer nema problema u zalihama ili nabavci naftnih derivata, što je pozitivno s aspekta energetske stabilnosti tržišta, imajući u vidu povećanja tražnje zbog sezone“, zaključio je Trišić za “Nezavisne”.
Više cijene goriva, pored toga što su direktan udar na džep građana Srpske, predstavljaju i veliki problem prevoznicima.
Kako je za “Nezavisne” rekao Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport RS, dok cijene goriva rastu, prevoznici nisu dizali svoje cijene.
“Mi cijene prevoza nismo dizali ni za jedan fening unazad pet ili šest godina, čak su cijene i pale za neke destinacije”, kazao je Grbić. Kako je dodao, svako poskupljenje goriva otežava rad i dovodi prevoznike u težak položaj.
“Mi smo insistirali da se institucije Srpske, koje uzimaju 1,10 KM od jednog litra goriva, odreknu jednog dijela ili akciza ili dodatnih nameta kojih mi imamo, a na dobrobit prevoznika”, rekao je Grbić.
Istakao je da dosad nisu dobili pozitivan odgovor od institucija Srpske.
“Što je veća cijena, država uzima veću akcizu, a za prevoznike, privrednike, kao i građane RS svako poskupljenje goriva je ogroman problem”, poručio je Grbić.
Murisa Marić, izvršna direktorica Udruženja potrošača “Don” Prijedor, kazala je da nikome nije svejedno kada roba poskupljuje, jer u RS žive i izrazito siromašni građani.
“Plate naravno ne prate poskupljanja. Nije to samo što raste cijena goriva, koje je već preskupo i s kojim smo stigli brojne evropske zemlje, a naš standard ovo ne može podnijeti”, kazala je Marićeva.
Dodala je da je vrijeme da neko vodi računa o ovome, te da je potrebno da se preduzmu neke mjere i stane na kraj poskupljenjima.