BERLIN/BRISEL – CEFTA zajedno sa partnerima ulaže velike napore da bi ideja o zajedničkom regionalnom tržištu zaživjela, tako da je u prošloj godini punoj izazova olakšala trgovinu, a najvažnije dostignuće su zeleni koridori na svim prelazima u regionu koje bi trebalo proširiti i na granične prelaze sa susjednim državama članicama EU, rekao je direktor CEFTA Sekretarijata Emir Đikić.
Đikić je predstavio ključne rezultate koje su CEFTA strane postigle u svjetlu odluke o razvoju zajedničkog regionalnog tržišta, dogovorenog u novembru prošle godine u Sofiji i istakao da je približavanje regiona EU zajednička vizija i obaveza.
On je istakao da CEFTA, zajedno sa partnerima, ulaže velike napore i u sprovođenju ključnih aktivnosti iz Akcionog plana za zajedničko regionalno tržište, što je brže moguće u korist građana i kompanija, saopšteno je iz CEFTA.
“Kada smo sumirali rezultate iz 2020. godine, koja je donijela mnoge izazove, mogli smo reći da je CEFTA olakšala trgovinu u izazovnim vremenima, kao i obećati da će to ostati naš prioritet 2021. godine”, rekao je Đikić.
Đikić je naveo da se radi na različitim procesima koji bi preduzećima donijeli uštedu vremena i troškova, a neki od njih su proširenje zelenih koridora u okviru CEFTA i sa EU, olakšavanje elektronske trgovine i validacija AEO programa.
“Značajan posao je urađen na ekspertskom nivou, a sada bi usvajanje ovih važnih odluka trebalo da bude prioritet. Tim u CEFTA Sekretarijatu, kolege iz administracija, naši partneri, svi smo bili posvećeni ovome i mogu s ponosom da elaboriram i predstavim prilično dobre rezultate za prvu polovinu 2021. godine”, rekao je Đikić.
U saopštenju se dodaje da su najvažnija dostignuća CEFTA – zeleni koridori prošireni na sve prelaze u regionu, računajući i pružne.
“Zeleni koridori biće prošireni i na Grčku, kako je najavio premijer Grčke Kirjakos Micotakis na Samitu u Berlinu”, navodi se u saopštenju i dodaje da će primjena ovog koncepta poslužiti kao proba za povezivanje sa državama članicama EU.
Zeleni koridori/trake uspostavljeni su na samom početku izbijanja pandemije kovida 19 kako bi se spriječila nestašica osnovne robe i medicinskog materijala i ublažili poremećaji u transportu i trgovini robom uzrokovani raznim mjerama predostrožnosti koje su preduzete zbog pandemije.
Iz tog razloga, CEFTA Sekretarijat i Stalni sekretarijat Transportne zajednice zajednički su pripremili prijedlog za olakšavanje transporta i trgovine robe od primarne važnosti na Balkanu, a inicijativa je sprovedena za manje od mjesec dana.
Statistika pokazuje da približno 80 odsto kamiona koristi CEFTA zelene koridore, a 20 odsto onih koji ih koriste prevoze robu prioritetne važnosti i ostvaruju benefite od prioritetnog prolaska.
“U 2020. godini, od početka pandemije, 500.000 kamiona je iskoristilo ovu inicijativu i od tada nisu zabilježeni veći zastoji. Imajući u vidu uspjeh ove inicijative, strane su se saglasile da je prošire na sve granične prelaze i ona je funkcionalna od maja”, podsjeća se u saopštenju.
U svjetlu ekonomske važnosti EU za region, na koju odlazi oko dvije trećine cjelokupne trgovine, CEFTA strane izrazile su snažan interes da zelene koridore/trake prošire na granične prelaze sa susjednim državama članicama EU na osnovu zaključaka Samita u Sofiji održanog u novembru prošle godine.
Ova inicijativa, kako se ističe u saopštenju, imaće koristi i za EU i za CEFTA strane smanjenjem gužvi na prelazima, jer je prosječno vrijeme čekanja kamiona na nekim graničnim prelazima CEFTA/EU duže od dva sata. Srna