BANJALUKA – Nakon što su prošlu godinu završile sa gubitkom od 15 miliona KM, „Željeznice Republike Srpske“ u ovoj godini planiraju izlazak iz minusa i povećanje dobiti u narednim godinama. Ipak, optimistični planovi uprave ovog javnog preduzeća u velikoj mjeri će zavisiti od subvencija iz budžeta Srpske.
Nakon što je prihvaćen Plan restrukturiranja, kojim je predviđena konverzija 334 miliona KM duga ŽRS prema Vladi RS u kapital i formiranje ŽRS kao holdinga od tri zavisna preduzeća, uprava je za Skupštinu akcionara pripremila plan poslovanja za naredni trogodišnji period u kojem planira izlazak iz zone gubitaka.
U ovoj godini rukovodstvo ŽRS planira dobit od 413.059 KM, u idućoj 838.939, dok 2023. godine planira plus od 2,8 miliona maraka.
Međutim, ovaj plan je pod znakom pitanja, s obzirom na to da će poslovanje ovog gubitaškog preduzeća opet zavisiti od subvencija iz budžeta.
Tako uprava u planu navodi da su budžetom RS za ovu godinu planirane subvencije za ŽRS od 20 miliona KM, a ne kao do sada od 25 miliona, ali da su dobili informaciju iz Ministarstva saobraćaja i veza da će u toku godine biti obezbijeđeno još pet miliona.
To je bilo dovoljno da uprava još nepostojećih pet miliona ukalkuliše u plan poslovanja i time bitno utiče i na planirani finansijski rezultat.
„Subvencija za finansiranje željezničke infrastrukture i sufinansiranje putničkog željezničkog saobraćaja od interesa za RS planirana je u iznosu od 25 miliona KM na godišnjem nivou, iako je u budžetu RS za 2021. odobreno 20 miliona. Razlog ovakvog planiranja je to što su u planu restrukturisanja ŽRS predviđene subvencije od 25 miliona i informacija iz Ministarstva saobraćaja i veza da će se u toku 2021. obezbijediti sredstva za subvenciju na dosadašnji iznos od 25 miliona. Manji prihodi od subvencije direktno će uticati na ostvarenje planskih veličina u 2021. godini“, navedeno je u planu poslovanja ŽRS.
Na realizaciju planiranih veličina, dodaje se, u značajnoj mjeri će uticati izvršenje plana komitenata ŽRS usljed pandemije korona virusa.
Višak 82 radnika
Na kraju prošle godine ŽRS su zapošljavale 2.180 radnika, a u narednom trogodišnjem periodu planirano je da maksimalan broj radnika bude 2.098.
Uprava ŽRS navodi da će se u 2021. rješavati status neraspoređenih radnika na način da se shodno preostalim upražnjenim pozicijama u preduzeću prekvalifikuje određeni broj neraspoređenih radnika prema svojoj radnoj sposobnosti i dosadašnjim kvalifikacijama, a preostalim neraspoređenim radnicima otkaže ugovor o radu prema uslovima iz Programa o rješavanju viška radnika.
U planu se navodi i da u narednom periodu slijedi finansijsko i vlasničko restrukturisanje ŽRS odnosno konverzija obaveza po osnovu inostranih kredita u kapital, te prelazak željezničke infrastrukture i imovine operatera iz vlasništva ŽRS u vlasništvo Republike Srpske. Vlada RS je u martu dala saglasnost da „Željeznice“ budu organizovane kao holding preduzeće sa zavisnim preduzećima za infrastrukturu, prevoz putnika i prevoz robe, dok će radionice za opravku željezničkih vozila i vuča vozova biti u okviru preduzeća za teretni saobraćaj.
Uprava je navela i da je u okviru projekta restrukturiranja ŽRS angažovan i konsultant za izradu planova poslovanja i javnih ugovora za odabrani novi model organizovanja, koji će predložiti novi način izrade planova poslovanja.
„Imajući to u vidu, ovaj dokument je privremenog karaktera, i služi kao prelazno rješenje do izrade planova poslovanja na osnovu instrukcija konsultanta i nove organizacije ŽRS“, dodaje se u planu.
„Željeznice Republike Srpske“ godinama posluju u minusu, a akumulirani gubitak na kraju prošle godine dostigao je skoro 100 miliona maraka.
Ovo preduzeće se od 2017. godine nalazi u procesu restrukturiranja koje se finansira kreditom Svjetske banke od 100 miliona KM i od ove godine bi trebale da posluju po novom sistemu.
CAPITAL: Marina Čigoja Ljubojević