SARAJEVO – Potpisivanje Sporazuma između Savjeta ministara BiH i Vlade Turske o saradnji na infrastrukturnim i građevinskim projektima predstavlja značajan korak u realizaciji projekta izgradnje autoputa Sarajevo – Beograd.
Ministar komunikacija i prometa BiH Vojin Mitrović, koji je nedavno u Ankari potpisao ovaj sporazum, je pojasnio da sporazum praktično ima osnovni karakter i temu izgradnje autoputa Beograd – Sarajevo – Beograd, pri čemu je u okviru sporazuma predviđena mogućnost izgradnje i drugih građevinskih objekata, prije svega onih pratećih, a i drugih građevinskih objekata koji su potrebni javnim ustanovama ili javnim preduzećima.
Podsjetio je da su radovi na autoputu Beograd-Sarajevo-Beograd već započeti 2019. godine, kada su predsjednik Turske Recep Tayyip Erdogan i predsjednik Srbije Aleksandar Vučić položili kamen-temeljac.
„Tu prije svega mislim na izgradnju mosta na rijeci Savi, koji predstavlja dio vlasništva i BiH i Republike Srbije, pri čemu treba imati u vidu da finansiranje tog mosta vrši Republika Srbija“, naveo je Mitrović.
Kazao je da se u narednom periodu, u narednih par mjeseci, može očekivati početak izgradnje dionice od Rače do Bijeljine, napomenuvši da je Republika Srpska uradila sve pretpostavke da bi se moglo krenuti u projektovanje i izgradnju te dionice. Urađena je trasa, parcelacija i eksproprijacija, riješeni su imovinsko-pravni odnosi tako da se može pristupiti samom projektovanju i izgradnji.
Po njegovim riječima, jedna od tema ovog sporazuma je bila i finansiranje ovog projekta, a i svih drugih projekata koji su navedeni u sporazumu, pri čemu je zahtijevano od turske strane da ti krediti koji budu obezbijeđeni za finansiranje ovih projekata budu po mnogo povoljnijim uslovima u odnosu na ostale finansijere kao što su Svjetska banka, Evropska investiciona banka, Svjetska banka za obnovu i razvoj…
„Ono što je u ovom sporazumu isto tako definiSano, to je da prioritet u izgradnji bar ovog dijela što se tiče autoputa Beograd – Sarajevo – Beograd imaju turske firme, odnosno firme koje su započele poslove na izgadnji ovog dijela. U ovom trenutku to je ‘Tasyapi’ i on će sigurno raditi ovu dionicu od Rače do Bijeljine“, naveo je Mitrović.
Kazao je da izgradnja mosta na rijeci Savi ide planiranom dinamikom i da je na jesen sljedeće godine planiran završetak tog mosta.
Kada je riječ o Koridoru Vc, kaže da radovi na Koridoru Vc idu dinamikom “onako kako je diktirano, s obzirom na uslove finansiranja i same tenderske procedure“.
„Trenutno je, od 340 kilometara koliko je dužina koridora Vc, negdje oko 114 kilometara izgrađeno, dok je u fazi izgradnje nekih 45 ili 46 kilometara. Imamo još određeni dio lotova, ili dionica, koji su u fazi tenderisanja i provođenja tenderske procedure, tako da u tom dijelu možemo biti sigurni da će se krenuti u izgradnju, jer su za to osigurana finansijska sredstva“, naveo je Mitrović.
Mitrović osvrnuo se i na poslovanje BHANSA-e tokom pandemije koronavirusa, navodeći da je u prethodnom periodu, odnosno 2020. godine, zbog pandemije, smanjen u velikom dijelu vazdušni saobraćaj, kao i svi drugi vidovi transporta, ali pogotovo vazdušni saobraćaj.
„Prije svega mislim na putnički saobraća, jer vezani su i za godišnje odmore i za putovanja kako privrednika tako i ostalih. Isto tako, jedan od razloga su mjere koje pojedine države poduzimaju, s obzirom na kretanje stanovništva između pojedinih zemalja. Tako da je zaista drastično smanjen vazdušni saobraćaj, kako robni tako i putnički. U prošloj godini je BHANSA imala ostvarenje od planiranih prihoda negdje oko 47 posto“, kazao je Mitrović. Fena