BANJALUKA – Električni trotineti su sve učestalija pojava na ulicama Banjaluke, nakon što su u većini evropskih gradova postali sinonim za najbrži prevoz i najpraktičniji način za izbjegavanje gužve u saobraćaju. Ali, kako tehnologija napreduje munjevitom brzinom, a troma birokratija i zakoni ne mogu da prate naučni i tehnološki razvoj, svakome je data mogućnost da na svoj način interpretira pravila i propise.
Jedni voze trotoarom, drugi saobraćajnicama, treći biciklističkom stazom. U principu, kako ko hoće, jer ih zakon ne prepoznaje.
Regulativu bi trebalo da donese Evropski komitetet za standardizaciju iz oblasti saobraćaja, ali to je sve na dugom štapu. Kada je riječ o BiH, to je posao za ministarstvo komunikacija i transporta koje u posljednji prijedlog izmjene zakona o saobraćaju nije uključilo električne trotinete.
“Još uvijek postoji dilema da li je električni trotinet vozilo ili nije vozilo. Ako je vozilo, zakonom o saobraćaju je definisano kuda se vozilo kreće. Vjerovatno je da ćemo i mi sačekati da Evropski komitet za standardizaciju definiše kakva su to vozila i koje uslove treba da ispunjavaju da bismo i mi mogli da ih prilagodimo svojim standardima”, objašnjava Milija Radović iz Agencije za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske.
U Banjaluci svaki građanin može da iznajmi ili da kupi električni trotinet. Ali, kako i kuda ga voziti, koju brzinu razviti, nositi kacigu ili ne, to je odluka koju, trenutno, svaki vozač električnog trotineta donosi sam. Zato je neophodno, zbog bezbjednosti pješaka, ali i učesnika u saobraćaju što prije zakonom definisati njihov status.
“Ta vozila moraju da imaju signalizaciju. Ovi koji razvijaju brzinu veću od šest kilometara na čas moraju da imaju uređaje za osvjetljavanje put i napred i nazad, kao i sirenu”, ističe naš sagovornik.
Stručnjaci iz oblasti saobraćaja ističu prednosti električnih trotineta, u smislu da bi se njihovim masovnim korišćenjem smanjio broj automobila na cestama, a ujedno bi se umanjilo i zagađanje životne sredine. Ali, s obzirom da je jednog dugogodišnjeg vozača teško odvratiti od volana, Radović ističe da rezultati opsežnog istraživanja na području cijele Evrope ne idu u korist električnim trotinetima koji su jedan od posljednjih hit izuma svjetskog centra tehnologije – Silicijumske doline u Kaliforniji.
Do donošenja zakona na nivou cijele Evrope, države nemaju izbora, osim da svaka pojedinačno donosi svoje propise. Jedan prilično strog je na snazi u Sloveniji, gdje vozač električnog trotineta koji se zatekene u javnom saobraćaju mora da plati kaznu od čak 500 evra.
mojabanjaluka.info