VAŠINGTON/BERLIN, Odnosi između SAD i Njemačke zategnuti su još otkako je Donald Tramp zaprijetio da će uvesti kaznene carine za automobile iz Evrope.
Ipak, američke firme i dalje bilježe dobar promet u Njemačkoj, ali imaju i zamjerke.
Prema istraživanju Američke trgovačke komore u Njemačkoj (AmCham), 50 najvećih američkih preduzeća u 2018. godini u Njemačkoj je prosječno ostvarilo 5,5 odsto veći promet nego godinu dana ranije. Tih 50 firmi zaradilo je 177 milijardi evra.
Najveći promet je, kao i u 2017, ostvario proizvođač automobila Ford (21,1 milijardu evra). Iza njega su Amazon (16,9 milijardi) i naftni koncern Ekson mobajl (9,4 milijarde).
Najviše radnika je i u 2018. godini zapošljavao MekDonalds, procjenjuje se njih oko 60.000 uključujući i franšize.
Za Ford je radilo 24.700 ljudi, a na trećem mjestu je firma za dostavu pošiljki UPS (20.000). Za Amazon radi 18.000 radnika, a za proizvođača robnih marki Prokter end Geml (Ariel, Pampers…) 10.000.
Prema navodima komore, 50 najvećih američkih preduzeća smatra da je ekonomsko partnerstvo između Njemačke i SAD “jače nego političko”.
Osim toga, oni zastupaju mišljenje da uvođenje carina nije adekvatan instrument za ostvarivanje uravnoteženog trgovinskog bilansa SAD sa Njemačkom.
Nemačka dobila ocjenu 4
Američke firme su, prema istom izvoru, generalno zadovoljne Njemačkom kao mjestom poslovanja i daju joj ocjenu “vrlo dobar”, piše “Dojče vele”.
“Ipak, aktuelni izazovi, s obzirom na odnos prema američkoj spoljnoj politici, troškovima rada, energiji i digitalnoj infrastrukturi stvaraju određenu nesigurnost”, kaže Frank Sportolari, predsednik Američke trgovačke komore u Njemačkoj.
Ta nesigurnost uočljiva je i u studiji konsultantske firme KPMG koja je, zajedno s rezultatima komore, početkom nedjelje predstavljena u Frankfurtu.
Iz nje se može saznati da samo još četvrtina ispitanih američkih firmi u Njemačkoj u iduće tri godine planira investicije u visini od najmanje deset miliona evra u toj zemlji.
Prije dvije je takve planove je imala skoro polovina (47 odsto).
Kao najveće prepreke za investicije američke firme navode složeni poreski sistem i previsoke poreze u Njemačkoj, nedovoljnu podršku države, visoke troškove radne snage, nedovoljnu ponudu kvalifikovane radne snage na tržištu rada i nedovoljno korišćenje inovativnih tehnologija, kao na primjer u sektoru vještačke inteligencije.
Nezadovoljstvo infrastrukturom
Američke firme su takođe sve nezadovoljnije i njemačkom infrastrukturom. Samo 60 odsto njih vidi je kao “jednu od pet najboljih u EU”, a to je čak 12 procenata manje nego prije dvije godine.
“Da bi Njemačka ostala atraktivno mjesto za strana preduzeća ona bi morala više da uloži u izgradnju mreže za mobilnu telefoniju i električnu energiju, kao i u izgradnju saobraćajne infrastrukture”, kaže Voren Marin iz KPMG.
Kad američke firme investiraju u Njemačkoj, onda to one čine prije svega u tri pokrajine: u Bavarsku, Sjevernu Rajnu Vestfaliji i Baden-Virtembergu. To su, iako ne tim redosledom, tri pokrajine s najjačim privredom u Njemačkoj.
Prošle godine je Sjeverna Rajna Vestfalija bila na prvom mjestu sa 705 milijardi evra, ispred Bavarske sa 625 milijardi i Baden-Virtemberga s 55 milijardi evra. DW.com