SARAJEVO – Uprava za indirektno oporezivanje BiH pokrenula je postupak naknadne naplate uvoznih dažbina za 3.280 vozila, i po tom osnovu naplatila višemilionski iznos.
Kako je pojašnjeno, radi se o naknadnoj naplati uvoznih dažbina od većeg broja fizičkih i pravnih lica koja su uvozila polovna putnička vozila u BiH.
U saopštenju je navedeno da je UIO BiH u periodu od 2016. do avgusta 2019. za putnička motorna vozila, u postupak naknadne provjere uputila ukupno 10.988 dokaza o porijeklu.
“Do danas odgovoreno na 9.496 zahtjeva. U naknadnim provjerama UIO je od nadležnih carinskih službi zaprimila 6.132 pozitivne provjere, 24 djelomično pozitivne provjere i 3.280 negativnih provjera, dok se rezultati ostalih zahtjeva za naknadu kontrolu još uvijek očekuju”, nevedeno je u saopštenju UIO.
Nakon što je Ministarstvo spoljnje trgovine i ekonomskih odnosa BiH obavijestilo UIO da su proizvođači vozila marki AUDI, BMW i VW odlučili da od početka 2016. godine za korištena vozila više neće izdavati izjave na osnovu kojih carisnke službe zemalja izvoznica izdaju uvjerenja o porijeklu EUR 1, UIO je pokrenula postupke pojačane naknadne kontrole uvjerenja o porijeklu za uvoz vozila pomenutih marki.
“Kada uvoznik bilo koje robe, pa tako i vozila, u BiH, uz ostalu dokumentaciju, u carinskom postupku uvoza dostavi i dokaz o porijeklu – Obrazac EUR 1, ostvaruje pravo da bude oslobođen od plaćanja carine, jer se radi o proizvodu s porijeklom iz neke od zemalja s kojima BiH ima potpisan ugovor o slobodnoj trgovini”, navedeno je u saopštenju UIO.
Kako je pojašnjeno, s obzirom da je Udruženje automobilske industrije u Njеmačkoj odlučilo da od 2016. godine ne izdaje potreban dokument za pribavljanje obrasca EUR 1 za korištena vozila AUDI, BMW i VW, jer su za korištena vozila potrebni veliki napori da se dokaže evropsko porijeklo, Uprava za indirektno oporezivanje je u postupak naknadne provjere uputila ukupno 10.988 dokaza o porijeklu.
“Ovdje posebno ukazujemo na problem neujednačenog postupanja zemalja članica EU kad je u pitanju izdavanje, ovjeravanje i naknadna provjera dokaza o porijeklu – EUR 1 obrazaca za korištena putnička motorna vozila”, navedeno je u saopštenju UIO u kojem se dodaje da je veliki broj negativnih provjera stigao je iz Njemačke i Austrije, dok Holandija i dalje izdaje dokaze o evropskom porijeklu i potvrđuje evropsko porijeklo za istu vrstu robe – korištena vozila.
“Ovo je razlog što veliki broj uvoznika ovakvih automobila iste kupi u nekoj od zemalja EU, što se vidi iz priložene fakture, a izvozno carinjenje obavi u Holandiji, jer uglavnom i samo tu mogu dobiti dokaz o porijeklu. Slična praksa ranije je bila i u Sloveniji, ali je prekinuta”, pojašnjeno je u saopštenju.
Kako je navdeno od Carinske uprave Belgije u ovom periodu UIO je dobila veliki broj negativnih rezultata naknadne provjere dokaza o porijeklu za korištena vozila istog izvoznika i istog uvoznika, nametnulo se pitanje zašto i dalje Carinska uprava Belgije prvo izdaje pozitivna uvjerenja o porijeklu, a nakon provedenog postupka naknadne provjere istih dostavlja u UIO negativne rezultate?
“Neujednačeno postupanje na ovakav način dovelo je u neravnopravan položaj uvoznike u BiH (fizička i pravna lica), pa i izvoznike ove robe iz EU, značajno uvećalo troškove, povećalo obim rada carinskih službi, pojačalo sumnju u ispunjenost uslova za izdavanje dokaza, kao i primjenu preferencijalne stope carine, o čemu je UIO informirala carinske uprave Holandije i Belgije, i Evropsku komisiju u Briselu, tražeći konkretna pojašnjenja i jednoobrazno postupanje. Nažalost, do danas UIO nije dobila konkretan i jasan odgovor”, navedeno je u saopštenju.
Zbog svega prethodno pomenutog UIO se obratila i Ministarstvu vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH sa molbom da se sagleda mogućnost za iznalaženje rješenja oko izdavanja i naknadne kontrole izdatih dokaza o porijeklu robe u okviru važećih Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju BiH sa EU i Regionalne konvencije o pan-euro-mediteranskim preferencijalnim pravilima o porijeklu robe.
“Ovakvo različito postupanje zemalja EU, kad je u pitanju izdavanje i naknadna kontrola dokaza o porijeklu obrasca EUR – 1, izuzetno negativno utiče na poslovanje poreznih obveznika koji se bave uvozom motornih vozila u BiH, izaziva dodatne troškove i građanima BiH, te potiče različite dezinformacije u javnosti”, navedeno je u saopštenju.
Dužnost Uprave za indirektno oporezivanje, Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, i svih ostalih institucija zemalja potpisnica Sporzuma o stabilizaciji i pridruživanju je, kako navodi UIO da osiguraju slobodnu trgovinu i primjenu važećih propisa što trenutno nije slučaj kad je u pitanju postupanje zemalja članica EU u postupku izdavanja i naknadne provjere dokaza o porijeklu za korištena putnička motorna vozila. Agencije
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Kakva je ovo zezancija?
Upravo UIO dovodi uvoznike u neravnopravan i nesiguran polozaj?!
Ako sam kao uvoznik dobio EUR1 obrazac i de facto i de iure sam oslobodjen carine i to je nesporno.
Ako, UIO zeli da vrsi dodatne provjere i utvrdi da je EUR1 neispravan, za neispravnost je odgovoran onaj ko je izdao EUR1 obrazac, a to moze biti samo izvoznik.
Za tu nepravilnost moze da obavijesti nadlezne organe u drzavi izvoznika ili Interpol i da potrazuje naknadu stete, jer je izvoznik napravio stetu budzetu, a ne uvoznik.
Dakle, nema opravdanja za UIO, nego je UIO zinulo dupe za jos novca, a onda ide linijom manjeg otpora, pa juri domace stanovnistvo.
U saopstenju sami sebe demantuju, jer isto vozilo uvezeno iz Njemacke nema EUR1, a uvezeno iz Holandije ima?
Znaci, moze i biti, a i ne mora sa EUR…
Sta ce biti, ako svi uvoznici, angazuju advokate koji ce dokazati da su vozila na koja je placena carina preferencijalno EUR porijekla?
U tom slucaju ce se UIO susresti sa velikim brojem odstetnih zahtjeva…
Predlog je da se uvoznici organizuju i pred UIO pokrenu postupke za povrat carine za sva vozila proizvedena u EU.
U tom slucaju ce se UIO o svom jadu zabaviti, a neko ko je sve pokrenuo dobiti krivicne prijave…
Jer, ako moze i ovako i onako, onda pustite ljude da zive!
Ako UIO misli da sve moze ici na njihovu vodenicu, onda ih treba razuvjeriti, jer sve moze ici i na drugu stranu, tako da bih ih zatrpao sa zahtjevima za povrat carine???
Mislite o tome!