BEOGRAD, Srbija prijenjuje najpravedniji sistem plaćanja sa najnižim cijenama u regionu. Zahtjev za povećanje cijene putarine opravdan smatra, direktor sektora za putarinu u Javnom preduzeću “Putevi Srbije” Milenko Caković.
U Srbiji se primjenjuje najpravedniji sistem plaćanja putarine – direktnom naplatom po pređenom kilometru, a cene su najniže u regionu, izjavio je danas u Beogradu direktor sektora za putarinu u Javnom preduzeću “Putevi Srbije” Milenko Caković.
Direktor Čaković je kazao za Tanjug da je opravdan zahtjev “Puteva Srbije” za povećanje putarine u prosjeku oko 11 odsto, jer se taj novac koristi za održavanje autoputeva, magistralnih i regionalnih puteva.
Čaković je rekao da je za redovno održavanje “Putevima Srbije” potrebno duplo više novca nego što se sada koristi za te namJene.
Ministar za infrastrukturu i energetiku Srbije Milutin Mrkonjić ranije je izjavio da se u Srbiji godišnje troši oko 300 miliona evra za održavanje puteva, a da bi ta suma trebalo da bude veća za više od tri puta da bi, kako je naglasio, “bili na evropskom nivou.”
Vozači putničkih automobila plaćaju u Srbiji 0,03 evra po pređenom kilometru, Hrvatskoj 0,05, Italiji 0,05 evra, Španiji 0,085 i Francuskoj 0,095 evra, dok se u Sloveniji putarina za tu kategoriju vozila plaća posredstvom vinjeta – naljepnica kojima vozači dokazuju da su platili korišćenje puteva, rekao je Caković.
Putarina za 409 kilometara autoputa na relaciji Zagreb – Split je među najskupljim u Evropi i iznosi 21,5 evra, dok se u Srbiji za 450 kilometara do Niša do Subotice plaća 13,5 evra, ističu u Putevima Srbije.
U našoj zemlji autobusi plaćaju po pređenom kilometru 0,10 evra, a šleperi 0,19 evra, dok u Sloveniji vozači autobusa treba da izdvoje 0,20 i šlepera 0,287 evra.
Caković je objasnio da se u Evropi putarina naplaćuje na dva načina – direktnom naplatom sa otvorenim ili zatvorenim sistemom kao što je slučaj u Srbiji i putem vinjeta u pojedinim evropskim zemljama, na primjer u Bugarskoj i Rumuniji.
U Bugarskoj i Rumuniji putarina se naplaćuje putem vinjeta i to za magistralne puteve, jer nemaju autoputeve, dok se kod nas prolazak magistralnim putevima ne naplaćuje.
Otvoreni sistem naplate putarine se primjenjuje na dionicama na kojima se saobraćaj u određenom dijelu odvija u saobraćajnoj traci na kojoj smjerovi nisu fizički razdvojeni, pa je moguće okretanje, ulazak ili izlazak na pojedinim delovima autoputa i putarina se naplaćuje za korišćenje cijele dionice bez obzira na mjesto ulaska ili izlaska, na primjer na autoputu Niš – Leskovac.
Takav sistem se koristi i u drugim zemljama, kao što su Španija, Makedonija, Hrvatska i Grčka. Tanjug