BEOGRAD, Da bi se oslobodila tereta zvanog „Jat ervejz“ Srbija je sve nade polagala u izbor strateškog partnera. Ali, izgleda da je opet izabrala pogrešan trenutak za raspisivanje tendera. Potencijalnim partnerima rok za prijavljivanje ističe 30. septembra, a, kako nezvanično saznajemo, u proteklih mjesec i po dana niko nije otkupio tendersku dokumentaciju.
Mala je, dakle, vjerovatnoća da će se ozbiljan partner uopšte pojaviti, pošto su ostale samo tri nedjelje za otkup dokumentacije, pripremu i dostavljanje ponude. U ovom poslu profitiraće jedino konsultantska kuća „Dilojt“, koja je angažovana da ocijeni stanje u „Jatu“ pripremi tender i odradi formiranje nove nacionalne avio-kompanije. Inače, to je čak treći konsultant, koji se plaća za rješavanje sudbine „Jata“.
Iako se država obavezala na transparentnost u procesu izbora strateškog partnera, u Ministasrtvu infrastrukture vlada „zakon ćutanja“. Informacija o „Jatu“ i potencijalnim partnerima nema, uz obrazloženje da je tender u toku. Ipak, pravi razlog ćutanja nadležnih leži u tome što država nema rezervni plan ako tender propadne. Ništa se, što se tiče „Jata“, neće promijeniti do sljedećih izbora. A, onda će nova Vlada Srbije rješavati pitanje opstanka nacionalne avio-kompanije, ali joj to sigurno neće biti prioritet.
Od prodaje avio-karata živi oko 2.500 radnika i to ne samo nacionalne avio-kompanije, već i „Jat tehnike“, „Jat keteringa“… Za flotu od 13 aviona previše. Inače, ove godine nacionalna avio-kompanija zahvaljujući promotivnim akcijama ima 18 odsto više putnika nego prethodne. Za posljednjih mjesec dana prodato je 33.000 karata po promotivnim cijenama. Trenutno, „Jat“ saobraća sa 12 aviona i to devet „boinga“ i tri ATR dok će i četvrti ATR biti u saobraćaju do kraja mjeseca.
Nova kompanija
Vlada Srbije je još u aprilu prošle godine donijela zaključak kojim je predvidjela osnivanje nove nacionalne avio-kompanije. A, tek 1. avgusta ove godine raspisan je tender za izbor strateškog partnera. Konsultant je kao optimalno rješenje formiranja nove nacionalne avio-kompanije predvidio da „Jat ervejz“ osnuje zavisno društvo. Nakon sprovedenog postupka prenosa imovine, vlasnički udio „Jata“ prenio bi se na državu, a strateški partner bi kroz dokapitalizaciju preuzeo vlasništvo nad dijelom kompanije, inicijalno ne na više od 49 odsto. Novosti