BEOGRAD, Od svih luka na Crnogorskom primorju uoči glavne turističke sezone najprometnija je ona vazdušna. U Tivtu. Iako je do početka ljeta ostalo više nedjelja, gužve na aerodromu, ali i najave koje stižu od inostranih agencija, nagovještavaju rekordnu sezonu.
– Tokom prva četiri mjeseca ove godine preko naše piste je prošlo 57.899 putnika, što je za oko 9.000 više nego lani – kaže za „Novosti“ Ranko Bošković, direktor Aerodroma Tivat. – I maj je za oko 4.000 putnika bolji nego lani.
Povećanom prometu i nadama za obaranje rekorda ove sezone prije svega doprinose nove čarter linije iz Zapadne Evrope. Poslije pet godina na tivatsko pristanište slijeću letjilice „Er Berlina“, koje dovoze organizovano njemačke turiste, iz Austrije, prvi put, dolijeću avioni „Flaj Nikija“ (aviokompanija poznatog automobilskog asa Nikija Laude), ruski „Aeroflot“ ima dnevni let Moskva – Tivat.
Do kraja sezone slijetaće ovdje avioni iz Rusije, Ukrajine, Njemačke, Norveške, Švedske, Švajcarske. Naravno, najviše će ih biti iz Beograda: samo će „Jat“ imati između pet i šest letova dnevno. Tu su, dakako, i avioni domaćeg „Montenegroerlajnza“, koji lete u više pravaca širom bivše Jugoslavije i prema zapadnoj i istočnoj Evropi.
– Sasvim je izvjesno da ćemo premašiti prošlogodišnji promet koji je iznosio 542.000 putnika – ističe Bošković. – Najave su, zaista, veoma dobre i realno je da oborimo rekord iz 2007. godine, kada je registrovano 574.000 putnika.
Na pistu ovog, uglavnom, turističkog aerodroma, sve više slijeću mali, privatni avioni, koji dovode bogatiji, turistički i poslovni svijet. Lani su od 4.018 „rotacija“ takozvani „mali“ obavili 889.
Tivatska vazdušna luka se pripremala i ove predsezone za ljetne gužve. Uloženo je prilično novca za nova, specijalna vozila („puž bek“ i druga), elevatore i druge objekte koji omogućavaju brže ukrcavanje i iskrcavanje putnika i njihovog prtljaga.
– Dugoročno gledano, tek slijede veći poslovi, kako na podgoričkom, tako i na našem aerodromu – veli Bošković. – U toku je, naime, revizija master plana razvoja aviosaobraćaja do 2023. godine. Pri kraju je izrada studije o lokaciji za Tivat kojom će biti definisano proširenje i modernizacija. To zahtijevaju kako velike svjetske čarter kompanije, tako i sve frekventniji putnički saobraćaj na linijama koje još uvijek zovemo domaćim.
Aerodrom u Tivtu je i dalje jedan od rijetkih na kojem nema noćnog slijetanja. Iako se već decenijama govori o tome (u vrijeme SFRJ je bilo i pokušaja da se to ostvari), posljednji avion koji kreće odavde, tokom najdužih ljetnih dana mora da zarola pistu u 20 časova i 50 minuta. Krajem avgusta „tajming“ se pomjera na 20 časova. To, dakako, smeta stranim čarter kompanijama koje planiraju letove prema zahtjevima turoperatora. No, i taj problem će biti adekvatno tretiran u sklopu plana razvoja za naredni period.
Ptice
Nedavni sudar velikog orla i aviona tipa „embrajer“ crnogorskog avioprevoznika, kada je velika ptica napravila štetu letjilici „Montenegroerlajnza“, koja se bila tek prizemljila, i dalje je ovdje česta tema.
– Ptice su, standardno, problem svih aerodroma – kaže Bošković. – Oko naše piste ih je sve manje, nakon što je uklonjena deponija koja se nalazila preko puta aerodroma, koja je predstavljala stanište raznoraznih ptica. No, orlovi ponekad prelete, pa, eto, izazovu i sudar. U svijetu već viđeno. Novosti