KRAGUJEVAC, Industrijsku zonu “Grošnica”, nekadašnju kasarnu, preuzeli su dobavljači “Fijata” i počeli su da raščišćavaju 15 hektara zemljišta na kome treba da se podignu četiri hale namijenjene za firme koje prave dijelove za novi model automobila. U njima će, kako kažu odgovorni u gradskoj vlasti, posao do kraja ove godine da nađe oko 2.500 radnika.
Prema riječima Nebojše Zdravkovića, zamjenika gradonačelnika Kragujevca, gotovi su svi planovi i projekti, tako da se zna gdje će da se nalaze ne samo hale već i parteri, gasne instalacije, vodovod, kanalizacija, prilazne saobraćajnice i portirnice.
– Grade se četiri hale koje će imati površinu oko 35.000 kvadratnih metara. Prvi će, kako nam je najavljeno, svoj objekat da podigne “Promo magneto komponent”, firma koja će morati zarad svoje proizvodnje da instalira teške prese. Poslije njih na istom mjestu će hale početi da grade i kompanije “Džonson kontrol”, “SIGIP” i “HTL”. To su sve multinacionalne firme, od kojih svaka ima više od 100.000 zaposlenih. Oni su najbolja garancija za Kragujevac i Srbiju jer će, kako je najavljeno, uposliti oko 2.000 radnika, u samom početku, samo u Grošnici. Ako se zna da će “Fijat” uposliti 2.500 radnika, jasna je računica da će ukupno, već krajem ove godine, u automobilskoj industriji biti 4.500 radnih mjesta samo u centru Šumadije – kaže Zdravković.
Da se industrija automobila u Srbiji diže bukvalno iz pepela, jasno je na osnovu podatka da je „Fijat“ uložio do sada više od 700 miliona evra u potpuno renoviranje hala koje je nasljedio od nekadašnje “Zastave”, kao i u nabavku najsavremenije opreme koja će se koristiti za proizvodnju njegovih novih modela. Od nekadašnjih hala je ostala samo konstrukcija, dok je sve ostalo, od podova pa do krova, izmjenjeno. Italijani su napravili novu fabriku za preradu otpadnih voda, kupili najmoderniju lakirnicu, prese, a i robotizovane linije iz Njemačke i Japana.
Probna proizvodnja u novoj fabrici “Fijata” krenuće u decembru ove godine, dok će serijska proizvodnja biti započeta u aprilu 2012. godine. Prvi model čiji se detalji kao poslovna tajna u ovoj kompaniji čuvaju do krajnjih granica biće namijenjen tržištu EU i Amerike. To će biti, kako se zasada zna, tehnološki sofisticirano vozilo koje će se praviti u dvije verzije – sa pet i sedam sjedišta. Cilj “Fijata” je, kako je najavljivano, da se proizvodi 200.000 ovakvih automobila godišnje u Kragujevcu.
Osim proizvodnje novog modela automobila, koja će pokrenuti privredu cijele Srbije, dogovoren je i plasman rezervnih dijelova koji će na osnovu privredne saradnje biti pravljeni u Srbiji. Do kraja 2013. godine bi trebalo da domaće firme preuzmu proizvodnju pet odsto svjetske proizvodnje dijelova za sva “Fijatova” vozila. To je posao, kako kažu u Ministarstvu ekonomije, vrijedan milijardu evra na godišnjem nivou.
Za tri godine 80 odsto dijelova iz Srbije
Kako kažu ljudi iz gradske uprave koji su zaduženi za saradnju sa “Fijatom”, „dogovoreno je da se do 2014. godine 80 odsto proizvodnje svih dijelova za novi model automobila koji će italijanska kompanija predstaviti do kraja ove godine pravi u Srbiji“. Blic