SARAJEVO, Vlada Federacije naložila je reviziju privatizovanog kapitala “Željeznica FBiH”, a kojom bi trebalo da bude utvrđeno kako je došlo do smanjenja državnog kapitala u ovoj kompaniji, dok je privatni narastao.
Reviziju privatizovanog kapitala u “Željeznicama FBiH”, prema zaključku Vlade FBiH sa sjednice održane u ponedjeljak, trebalo bi da obavi nezavisna revizorska kuća koja će biti odabrana nakon javnog tendera koji će raspisati Ministarstvo prometa i komunikacija FBiH.
“Vlada traži da bude izvršena provjera promjene odnosa privatnog i državnog kapitala s obzirom na to da je od rješenja o privatizaciji do danas došlo do promjene udjela privatnog kapitala sa 5,8 na 8,1 odsto”, rekao je juče Izet Mehinagić, pomoćnik ministra saobraćaja i komunikacija FBiH.
Napominje da je Ministarstvo prekjuče uputilo zahtjev “Željeznicama FBiH” (ŽFBiH) da raspiše javni tender za izbor revizorske kuće.
Na osnovanost promjena kapitala u ŽFBiH upozorili su federalni revizori u izvještaju o poslovanju ove kompanije u 2009. godini.
Prema njihovom izvještaju, Agencija za privatizaciju FBiH odobrila je 2005. upis izvršene djelimične privatizacije ŽFBiH na osnovu javne ponude akcija. Privatizacija je u dijelu operatora izvršena u omjeru 51 odsto državni, 49 odsto privatni kapital, dok je infrastruktura ostala u stoodstotnom državnom vlasništvu. Kada se odnos privatnog i državnog kapitala prenese na cijelu kompaniju onda 94,1 odsto vlasništva pripada državi, a 5,8 odsto je privatno vlasništvo.
Međutim, odlukama organa upravljanja ŽFBiH iz 2007. i 2008. godine po osnovu pokrića gubitaka iskazanih od 2004. do 2007. godine smanjen je kapital za ukupno 341.132.247 KM. Federalni revizori utvrdili su da je 2007. donesena i odluka o povećanju udjela privatizovanog u ukupnom kapitalu sa 5,8 na 8,1 odsto. Smanjenje državnog kapitala, a povećanje privatizovanog izvršeno je po osnovu interno iskazanog potraživanja operatora od Infrastrukture.
Tako je rješenjem Opštinskog suda u Sarajevu od 18. februara 2009. godine, prema kojem je novi udio u strukturi ukupno registrovanog smanjenog osnovnog kapitala u iznosu od 1.143.810.184 KM, 91,8 odsto ili 1.050.200.759 KM državni kapital, a 8,1 odsto ili 93.609.425 KM privatni kapital, navodi se u revizorskom izvještaju.
Revizori dalje naglašavaju kako ne mogu potvrditi osnovanost promjene strukture kapitala zato što “interno potraživanje nije moglo biti osnova za promjenu udjela u kapitalu i za takvo nešto nije bilo osnova jer je riječ o jednom pravnom licu koje posluje putem istog računa i objavljuje jedne finansijske izvještaje”.
Ekspert Spoljnotrgovinske komore BiH Duljko Hasić kaže da su u slučaju ŽFBiH načinjene greške već prilikom pripreme privatizacije.
“U preduzećima od značaja za građane, kakve su ‘Željeznice’, došlo je do tzv. smrtne kopče, odnosno privatni kapital ušao je u vlasništvo javnih korporacija i koči obavljanje kvalitetne usluge”, kaže Hasić i dodaje da investicioni fondovi koji kontrolišu privatni kapital u ŽFBiH nemaju nikakvu drugu funkciju osim da debelo unovče certifikate koje su uložili u privatizaciju.
Dodaje da je smanjenje samo državnog kapitala u ŽFBiH, a ne paralelno i državnog i privatnog u ŽFBiH, suprotno pravilima i zakonskim procedurama, te da poremećeni odnos u kapitalu koji je na taj način stvoren mora biti ispravljen.
“Vjerujem da će revizorska kuća, koja će biti angažovana, ustanoviti greške i preporučiti Vladi FBiH i upravnim tijelima ŽFBiH da naprave izmjene i dovedu kapital u pravo stanje”, ističe Hasić i dodaje da država nakon toga treba da raščisti pitanje titulara u “Željeznicama FBiH”. Nezavisne novine