KRAGUJEVAC, Temelji četiri nove fabrike u industrijskoj zoni Grošnica počeće da se postavljaju u prvoj nedjelji maja. Velike internacionalne kompanije koje prave vitalne dijelove za „Fijatove” automobile već su Skupštini grada Kragujevca dostavile planove i ucrtale tačne lokacije na kojima će da grade svoje pogone. Ispitivanja terena su završena, a na ovom prostoru od 29,7 hektara zaposlenje će naći 1.500 radnika.
Kako je za „Blic” izjavio zamjenik gradonačelnika Kragujevca Nebojša Zdravković, kroz ovu industrijsku zonu će svakoga dana prolaziti 460 kamiona, i to na tri mjesta – Ždraljica, Zvezda i Grošnica.
– Ukupno će na ovom terenu biti osam glavnih kooperanata „Fijata“. Oni će gradnju novih hala započeti hitno, jer proizvodnju moraju da pokrenu do oktobra ove godine. Da se sve odvija po planu, pokazuje i to što je koordinator za logistiku „Fijata“ gotovo svakodnevno u Kragujevcu. Prema ugovoru koji je Vlada Srbije potpisala sa „Fijatom“, 80 odsto dijelova koji će se ugrađivati u novi model automobila treba da bude proizvedeno u Srbiji. Iz Italije će stizati samo motori i mjenjači – kaže Nebojša Zdravković.
Kako saznajemo u menadžmentu „Fijata“, izdvojeno je 400 miliona evra za kupovinu najsavremenijih mašina i proizvodnih linija koje će biti osnov nove fabrike automobila.
Robotizovane linije za montažu, prese, kao i najmodernija lakirnica u kojoj će se automobili farbati, proizvod su inženjera iz Njemačke, Japana i Italije.
– Tehnologija koja će se instalirati u Kragujevcu je bukvalno najsavremenija, takva fabrika ne postoji ni u Italiji, gdje je sjedište „Fijata“. Ova kompanija je već uložila 150 miliona evra za rekonstruisanje starih hala „Zastave“, od koje su iskorišćeni jedino stubovi, dok su postavljeni potpuno novi krovovi i podovi, instalacije, grijanje, energana, sistemi za prečišćavanje otpadnih voda. „Fijat“ će u decembru napraviti probnu seriju svog novog modela automobila, a već u februaru sljedeće godine krenuti u serijsku proizvodnju od 200.000 automobila na godišnjem nivou, u matičnoj fabrici će posla biti za 2.440 radnika – kaže Zdravković.
Linija za proizvodnju „punta“ koju je italijanska kompanija nasljedila od „Zastave“ prestaće da radi do kraja aprila, zbog instaliranja nove opreme.
Iz Srbije pet odsto dijelova
Petogodišnji plan koji je usvojila kompanija „Fijat“ pokazuje da će do 2013. godine firmama u Srbiji biti ustupljena proizvodnja pet odsto od ukupne količine rezervnih dijelova za cijelu kompaniju „Fijat“. To znači da će se u domaćim fabrikama i malim preduzećima praviti svaki dvadeseti rezervni dio namijenjen vozilima ovog proizvođača za tržište cijelog svijeta. Koliki je to posao, jasno je kada se zna da će izvoz tih dijelova biti vrijedan oko 1,3 milijarde evra godišnje. Samo u Italiji danas rezervne dijelove pravi 17.000 preduzeća koja imaju od tri do 25 radnika. Blic