BANJALUKA, Privreda i građani BiH nisu dužni da plaćaju ceh dugogodišnjeg lošeg poslovanja bilo koje javne kompanije, pa ni željezničkih preduzeća RS i FBiH, ističu privrednici, sindikalni lideri i predstavnici potrošača.
Oni su najoštrije odbacili inicijativu ministara saobraćaja i veza RS i FBiH, Nedeljka Čubrilovića i Naila Šećkanovića, o uvođenju nove takse na gorivo. Ministri su predložili da gorivo bude opterećeno sa pet feninga po litru, a ubrani novac bio bi iskorišten za finansiranje “Željeznica RS” i “Željeznica FBiH”. Time bismo, ističu naši sagovornici, došli u apsurdnu situaciju da građani dva puta izdvajaju novac za ova preduzeća, koja iz budžeta sufinansiraju vlade novcem poreskih obveznika.
“Ukoliko ovakva mjera bude usvojena to bi moglo da znači da će građani početi plaćati gubitke svih javnih preduzeća za koje znamo da posluju sa gubicima”, kaže Almir Kapo, predsjednik Udruženja “Kupujmo i koristimo domaće – Kvalitetno proizvedeno u BiH”.
Kapo je objasnio da gubici u željezničkim kompanijama nisu stvoreni preko noći, već su nastali u kontinuitetu unazad nekoliko godina.
“Nedopustivo je da građani treba da plaćaju javašluk koji u ovim firmama traje godinama”, ističe Kapo.
Dragovan Petrović, sekretar Udruženja potrošača RS, naglasio je da novac ubran novom taksom neće riješiti probleme “Željeznica RS”, dok će imati izuzetno negativne efekte na cijene velikog broja proizvoda.
“U ‘Željeznicama RS’ očito nema dobre organizacije, niti domaćinskog poslovanja. Smatram da je i do sada previše budžetskog novca izdvajano za subvencionisanje poslovanja ‘Željeznica RS'”, rekao je Petrović.
Poskupljenje goriva do kojeg bi došlo u slučaju zaživljavanje inicijative entitetskih vlada zadalo bi snažan udarac prevoznicima. Dragoslav Mihajlović, predsjednik Izvršnog odbora Unije poslodavaca drumskog saobraćaja RS i direktor banjalučkog “Autoprevoza”, zatražio je hitan sastanak Privredne komore RS povodom prijedloga za uvođenje novih nameta na gorivo, koje je ranije opterećeno sa deset feninga po litru kako bi se došlo do novca za izgradnju autoputeva.
“Apsurdno je da drumski prevoznici plaćaju troškove poslovanja konkurencije. ‘Željeznice RS’ su gigant koji se nalazi u teškoj situaciji, ali je neprihvatljivo da im se pomaže na ovakav način”, rekao je Mihajlović.
U Savezu sindikata RS ističu da bi novo poskupljenje goriva donijelo novo opterećenje za radnike, koji ionako teško sastavljaju kraj s krajem.
“U teškoj situaciji kakva je trenutno svako poskupljenje predstavlja veliko opterećenje za radnike. Smatram da novac radnika i ostalih građana više ne bi smio da bude usmjeravan tamo odakle se neće vratiti”, kaže Ranka Mišić, predsjednik Saveza sindikata RS.
Poljoprivrednici traže rasterećenja
Skuplje gorivo negativno bi se odrazilo i na poljoprivrednu proizvodnju, zbog čega Vladimir Usorac, predsjednik Udruženja poljoprivrednih proizvođača RS, ističe da povećanje cijene goriva ne dolazi u obzir.
“Mi smo nedavno uputili zahtjev za rasterećenje cijene goriva od taksi za putarinu i akciza. Zar opet osiromašeni građani i seljaci ove zemlje treba da plaćaju dugove državnih kompanija. Ne znam kome su željeznice više potrebne. Mislim da te firme treba konzervirati”, rekao je Usorac. Nezavisne novine
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
tako je dosta je sto placamo buzestke korisnike da imaju odlicne plate za nase uslove a uzgred nista ne doprinose napretku. Vec da placamo kriminalizovane strukture u javnim preduzecima, koje decenijama sistematski pljackaju te firme. Neka propadnu i Zeljeznice i Sume RS i Elektroprivreda kad i pored monopolistickog polozaja i pomoci drzave nisu u stanju da posluju normalno, vec treba da im i nezaposleni placaju njihov nerad i ljavasljuk. Dosta s tim.
Bravo udruženja potrošača! Kada je Ministar promovisao kretenluke oko automatskih ukrsnica u koje je uloženo desetine miliona, a imaju smisla samo na brzim prugama sa frekvencijom od 80 kompozicija za 24 časa, kao, “talgo” motorne vozove koji koštaju na stotone miliona, a imaju smisla samo na brzinama preko 200 kilometara i prugama koje nemaju brdski karakter i kada je za predstojeće izbore promovisao poslovne uspjehe i menadžment “Željeznica RS” ističući afirmativno podatke o broju prevezenih putnika i tereta kojeg bi pet autobusa i 12 šlepera moglo izvršiti, ja sam malo i pregrubo reagovao očekujući da iza toga stoji neki oblik uzimanja para od poreskih obveznika za finansiranje i tih gluposti.Evo ga brzo je izašlo na vidjelo za šta je Ministar pripremao teren.Ovo je jedna od realnih opasnosti od koje Dodik treba braniti RS.