VARŠAVA, Jedna kineska državna firma dobila je posao izgradnje dijela auto-puta između Varšave i Lođa u Poljskoj, što je prvi javni građevinski projekat za Kineze u Evropskoj uniji.
Ovaj ugovor je uznemirio građevinare u EU, navodi njemački radio Dojče vele, koji se plaše da bi njihove kineske kolege mogle ubrzo dobiti nove ugovore u Uniji, što bi značilo manje posla za evropske graditelje.
Na pola puta između Varšave i Lođa bageri već naveliko kopaju, a u planu je da autoput bude gotov već 2012. godine, izjavio je Gu Ling, zamjenik šefa kineskog državnog građevinskog koncerna “Kovek”, koji izvodi radove.
Sami radnici na auto-putu imaju ugovor sa jednim poljskim građevinskim preduzimačem, pa ni ne znaju za koga rade.
“Ja radim za Kineze? O tome nisam znao baš ništa, ja ovdje samo radim svoj posao”, rekao je jedan bagerista.
Ugovor s “Kovekom” je uznemirio poljske građevinske firme, jer Kinezi rade veoma jeftino. Stoga su se javile i sumnje u kvalitet njihovog rada. Umiju li oni uopšte da naprave put po evropskim standardima?
Dio auto-puta koji grade Kinezi dug je 50 kilometara. Kinezi su za to tražili 340 miliona evra, što je senzacionalno niska cijena. Ta ponuda je bila dvostruko manja od troškova koje je predvidio poljski Generalni direktorat za gradnju puteva, prenose agencije.
“Za saradnju sa ‘Kovekom’ smo se odlučili zato što je ta firma ponudila najnižu cijenu i zato što pružaju dobre garancije da će radovi biti završeni u predviđenom roku”, izjavio je Marcin Hadaj iz poljske građevinske agencije GDKKiA. “Siguran sam da će i poljske firme sniziti cijene, umjesto da ih podignu”, rekao je on.
Ne plaše se Kineza samo poljski građevinari. I na evropskom nivou, aktivnosti kineskih firmi se budno prate.
Frank Kelenbah iz Evropskog građevinskog saveza u Briselu navodi da postoji osnovana sumnja da je ovako niska cijena bila moguća samo zahvaljujući potpori države.
Jerži Frankil, koji kineskim firmama već tri godine pomaže pri učestvovanju na konkursima u Poljskoj, vidi obrnutu diskriminaciju.
“U Vroclavu smo učestovali na konkursu za izgradnju stadiona i bili diskvalifikovani iz zaista čudnih razloga. Na konkursu za izgradnju stadiona u Gdanjsku smo propali jer smo tražili najviše. Dakle, nije tačno da Kinezi uvijek dolaze sa damping-cijenama. Njihova ponuda je uvijek korektno iskalkulisana”, kaže on.