BEOGRAD, Iako je krajem prošle nedjelje najavljivano pojeftinjenje goriva promjena cijena biće moguća tek naredne sedmice, a neizvjesno je da li će uopšte biti pojeftinjenja.
Trenutna promjena je na ivici 3,5 odsto i ako dođe do poskupljenja nafte ili skoka dolara, moguće je da ne bude pojeftinjenja, kažu u Ministarstvu energetike.
Vozači mogu samo da se nadaju da do kraja ove nedjelje ne dođe možda i do poskupljenja. Sa najavom uragana u Americi prošle nedjelje “crno zlato” na svjetskim berzama počelo je da poskupljuje.
Naši trgovci derivatima smatraju da je rano za bilo kakve prognoze, ali ukazuju da se na ovom primjeru pokazalo kako je pomjeranje vremenskog roka za presjek cijena sa 15 na 30 dana bilo pogrešno, jer bi do sada gorivo već pojeftinilo.
Naftaši smatraju da je bolje polako se pripremati za tržišno poslovanje i zalažu se za berzansko usklađivanje cijena derivata, a ne prema cijeni sirove nafte.
“U drugim tržišno orijentisanim zemljama cene se menjaju dnevno ili nedeljno, retko gde na dve nedelje. I korekcije zavise pre svega od cena derivata, ali ne od sirove nafte”. kaže Nebojša Atanacković, predsjednik “AD Nafta”.
U Ministarstvu energetike kažu da se razmatra i mogućnost usaglašavanja po principu “Mediterana”, odnosno da se naši cjenovnici mjenjaju u odnosu na cijene derivata u zemljama okruženja.
I najavljeno otvaranje tržišta od 1. januara naredne godine neće ostaviti slobodu pumpadžijama da sami određuju cijene, već će im država i dalje određivati maksimalne. Kako ističu u Ministarstvu energetike, i druge zemlje u kojima je otvoreno tržište i dalje određuju maksimalne cijene kako se trgovci ne bi dogovarali.
Svi će imati mogućnost, kao i do sada, da prodaju po jeftinijim cijenama. Ipak, posmatrajući dosadašnje poteze teško da će se tako nešto i dešavati. To se vidi na primjeru uvoznog evrodizela koji je za minimum 15 dinara jeftiniji od maksimalne cijene, a trgovci ga prodaju za maksimum šest dinara povoljnije.
Akcize i PDV čine 65 odsto cijene
Osim akciza i poreza na dodatu vrijednost koji u litri motornog benzina čine čak 65 odsto, a u dizelu oko 50, jedna od bitnih stavki je i proizvođačka cijena derivata. Trgovci ukazuju i da bi i ona mogla da bude manja, a iz rafinerija NIS tvrde da je zastarjela tehnologija glavni razlog skuplje proizvodnje. U Ministarstvu energetike tvrde da je NIS preporučeno da preispita prerađivačke cijene posebno evrodizela gdje ima i najviše prostora za sniženje. Novosti