BANJALUKA, Kompanija “Delta maksi” d.o.o. Banja Luka prošlu poslovnu godinu završila je s prihodom od preko 200 miliona maraka, što je za oko pet odsto više nego u 2008. godini. Povećanje prihoda u godini krize menadžment kompanije smatra svojim najvećim uspjehom koji je ostvaren zahvaljujući otvaranju osam novih marketa na području istočne Hercegovine.
– Uprkos tome što su generalno svi prihodi smanjeni, razlog našeg uspjeha leži u činjenici da smo radili na efikasnosti. Prvobitni plan bio je otvaranje 20 novih objekata, ali zbog otežanog poslovanja otvorili smo svega osam novih objekata. Prije godinu i po dana zaduživanje je bilo lako dostupno za sve privredne subjekte bez obzira na kvalitet projekata i firmi. Sada je sasvim drugačija klima, vrlo teško je doći do izvora finansiranja, a velike kompanije ne mogu lako poslovati bez kredita, što i nama stvara određene poteškoće – rekao je direktor “Delta maksi”, Milan Borota.
Prema njegovim riječima, zbog teškog privrednog ambijenta po kojem će prošla godina ostati upamćena, ova kompanija nastoji da održi i sačuva osnovne postulate poslovanja, kvalitet i povoljne cijene.
– Tržište je jedno i svi ga dijelimo i da bi zadržali svoje kupce trudimo se da budemo inovativni, da ponudimo kvalitetne artikle, s konstantnim snjiženjima.
Cilj jeste nam da našim potrošačima uvijek budemo interesantni kako bi oni znali da uvijek brinemo o njihovom budžetu. Naša politika jeste ponuditit širok asortiman proizvoda po povoljnim cijenama, što je najbolji recept – kazao je Borota.
Mjere Vlade RS za ublažavanje posljedica ekonomske krize ovoj kompaniji su, kaže Borota, pomogle indirektno. Naime, kroz pomoć poljoprivrednim proizvođačima, subvencijama tekstilnoj i kožarskoj industriji, te drugim mjerama, Vlada RS sačuvala je mnoge firme od propadanja, te radna mjesta hiljadama zaposlenih. Na taj načim, kaže on, zadržani su i njihovi kupci, odnosno potrošači koji bez plata ne bi imali istu kupovnu moć.
U njihovoj firmi, pak, kriza se reflektovala kroz restrukturiranje i sistematizaciju.
– Smanjili smo mnoge troškove u poslovanju što nam je omogućilo da sačuvamo firmu, odnosno da u prošloj godini poslujemo pozitivno, što je ogroman uspjeh. Za to je zaslužan tim koji je skoro sto odsto lokalni i koji je rastao zajedno sa firmom i doprinio da ona bude to što je sada. Na ovom tržištu možda nismo najveći maloprodajni lanac, ali imamo potencijal da postanemo. Stvorena je upravljačka srž da možemo imati mnogo više marketa. Uštede su bile vrlo bitne i najvažnije je bilo sačuvati ono što vrednuje potrošač, ambijent kupovine, higijena, cijene, kvalitet koji košta – pojasnio je Borota.
Kada su u pitanju planovi za ovu godinu on kaže da im je cilj povećanje prihoda za 20 odsto, a u planu je i otvaranje novim marketa širom BiH.
– Narednih mjeseci otvorićemo još jedan veliki “Maksi market” u blizini Banje Luke, u Sarajevu je takođe u planu otvaranje marketa na osam hiljada kvadratnih metara. Do kraja godine namjera nam je da se širimo na istočni dio RS, i to Šamac, Zvornik, te ostale opštine toga regiona. Takođe, naši dugoročni ciljevi jesu da se i dalje širimo u Banjoj Luci i okolini. Širenje u FBiH takođe nam je prioritet, jer tamo imamo samo objekat Jajcu. U distriktu Brčko takođe imamo samo jedan market – kazao je Borota.
On je dodao da im je u planu i otvaranje otkupnog centra u Bijeljini, u martu, na tamošnjoj pijaci samo tri kilometra od postojećeg “Maksi” objekta. Cilj im je da se približe semberskim poljoprivrednim proizvođačima, koje će na ovaj način organizovati i otkupljivati njihove proizvode. “Delta grupa” u BiH zapošljava oko 800 radnika.
Akcija “Naše je bolje” dala rezultate
Prema analizama koje smo radili akcija Privredne komore RS, koja promoviše prodaju domaćih proizvoda već je dala rezultate. Pomaci nisu veliki, ali su vidljivi. Domaći potrošači su veoma orijentisani na proizvode iz izvoza, jer su strani distributeri izgradili brendove. Problem jeste to što potrošači nisu ni razlikovali domaće proizvode od uvezenih tako da je akcija “Naše je bolje” od velike pomoći. Označavanjem domaćih artikala koje je sada lako razlikovati od uvezenih dajemo prednost domaćim proizvođačima. Privredna komora RS se tu najviše angažuje kako bi objedinila domaće proizvođače i promovisala ih. Mi ćemo od 1. marta dati dodatni doprinos ovoj akciji, tako što ćemo domaćim proizvođačima omogućiti besplatno korištenje naših polica u marketima u punom asortimanu. Do sada su taj zakup plaćali duplo manju cijenu nego strani distributeri. Ovim putem pozivamo sve domaće proizvođače koji ispunjavaju minimum zakonskih standarda da nam se jave za uspostavljanje saradnje, rekao je Milan Borota. Fokus