ZAGREB, Hrvati su u prvih devet meseci ove godine, u svim oblicima trgovine, napravili promet za 15 odsto manji nego u istom periodu lane, što je trgovcima umanjilo prihod za 33,6 milijardi kuna (4,6 milijardi evra) saopštio je hrvatski Državni zavod za statistiku.
Pad prometa je povećavan iz mjeseca u mjesec, a od šestomjesečnog do devetomjesečnog izvještaja porastao je za čitavih 13,6 milijardi kuna, objavili su hrvatski mediji.
Trgovci se, međutim, ipak nadaju da će bar u decembru biti bolje i da će ovogodišnji promet u tom mjesecu dostići prošlogodišnjih 12 milijardi kuna.
Vrijednosno najveći pad u prometu osjetili su trgovci motornim vozilima, koji su zabilježili smanjenje prodaje za 36,8 odsto, i u veleprodaji, i u maloprodaji. Promet motornih vozila u prva tri kvartala prošle godine iznosio je 20,74 milijardi kuna, dok je u istom periodu ove godine jedva prešao 12 milijardi.
U trgovini na malo informatičkom opremom pad je bio gotovo 50 odsto, dok je promet na pijacama i štandovima smanjen za 8,5 procenata.
Stručnjaci procjenjuju da će promet nastaviti da pada i u prvoj polovini iduće godine, pri čemu bi najveći pad mogao da bude na početku godine. Manji oporavak mogao bi da se očekuje tek na proljeće, ali bi on uglavnom bio posljedica vladinih mjera za podsticanje domaće potrošnje.
Iako je trgovina na veliko u prvih devet mjeseci pala za gotovo 16 odsto, pad u maloprodaji nije toliko veliki i iznosi 5,4 procenata.
Građani se u vrijeme krize prvo odriču luksuznijih proizvoda – automobila, informatičke opreme, tehnike ili namještaja, dok se hrana i dalje kupuje isto ili čak i više, navodi zagrebački “Jutarnji list”, uz ocenu da je prodaja hrane, pića i duvana u prvih devet mjeseci porasla za dva odsto, a da su blagi rast prometa zabilježile i knjižare.