BEOGRAD, U “Fiatov” automobil “punto”, koji se već osam mjeseci proizvodi u Kragujevcu, počela je ugradnja dijelova koje prave kompanije iz Srbije.
Među isporučiocima dijelova kojih u “puntu” ima više od 1.000, prvi su svoje mjesto našli “Trajal” iz Kruševca i “Promotor Irva” iz Kragujevca. Prvi prave automobilske gume, a drugi dizalice koje ulaze u komplet alata koji se isporučuje uz svako kupljeno vozilo.
Predsjednik Automobilskog klastera Srbija Igor Vijatov kaže da se “na listi preduzeća koja su na korak do ulaska u grupu “Fiatovih” dobavljača dijelova ima više od 40 firmi iz Srbije, od kojih je 20 članica ovog klastera”.
“Najveće izglede da započnu isporuku dijelova za “Fiat” imaju za sada “TPV Šumadija” iz Kragujevca koja pravi zaptivače za motore, a kupila je mašine za proizvodnju manjih odrezaka od lima koji će se ugrađivati u karoseriju. Tu je i proizvođač elektromotora jednosmjerne struje iz Surdulice, koji služe za rad brisača i podizanje bočnih stakala. “Tigar tehnička guma” iz Pirota je već ušao u proceduru, a uz njega i fabrika akumulatora iz Sombora kao i livnica iz Kikinde”, kaže Igor Vijatov.
Planira se, da tokom naredne godine više od 20 preduzeća iz Srbije uđe na spisak dobavljača dijelova za “Fiatova” vozila.
Prema riječima Aleksandra Ljubića, predsjednika UO grupe “Zastava vozila” i savjetnika ministra za ekonomiju, potrebno je da se ispune mnogi uslovi da bi neko postao dobavljač “Fiata”, i da bi dobio sertifikat.
“Nisu u igri samo proizvođači dijelova jer “Fiat” ima potrebe i za drugim uslugama. Zato imamo već tri kompanije koje ovoj velikoj kompaniji isporučuju druge proizvode koji se koriste u industriji automobila, a nisu dijelovi koji se ugrađuju u automobil. Tako je sertifikat kao dobavljač dobila firma koja pravi palete od metala, na kojima se prevoze dijelovi. Koliko je uspješna, jasno je kada se zna da se njeni proizvodi koriste čak i u Poljskoj, gdje je trenutno jedna od najmodernijih “Fiatovih” fabrika”, kaže Ljubić i dodaje da Italijani ne gledaju samo kvalitet proizvoda, već i cijenu, cjelokupnu organizaciju posla u firmi i sprovođenje zaštite na radu.
Za ulazak domaćih kompanija na listu dobavljača su presudne dvije stavke – likvidnost firme koja se proverava u periodu od nekoliko poslednjih godina, kao i poštovanje ISO standarda koji je propisan za automobilsku industriju. B92