MOSKVA, Najveći ruski proizvođač automobila “Avtovaz” je prvi put priznao da isporučuje vozila “izuzetno niskog” kvaliteta i da je neefikasan u gotovo svim segmentima.
Tu informaciju objavio je Rojters, pozivajući se na prezentaciju poslovnog plana fabrike, do čije je kopije došao. U prezentaciji, pripremljenoj za vicepremijera Rusije Igora Šuvalova, loš kvalitet “lada” djelimično se objašnjava “niskim kvalitetom nabavnih komponenti”, jer “Avtovaz” i dalje zavisi od monopolskih dobavljača.
U sopstvenom sistemu plasmana, koji je neophodno reformisati, takodje postoji mnoštvo nedostataka, ukazano je u dokumentu.
Dilerska mreža “Avtovaza” je i dalje “neefikasna” izvoz je “zanemaren”, a stav kupaca prema marki “nazadovoljavajući”. Pri tome je plasman orijentisan “na proizvodne mogućnosti, a ne na porudžbine potrošača”, preneo je Rojters.
Ni ulazak države u upravu “Avtovaza” početkom 2006, ni strateško partnerstvo sa francuskim “Renoom”, koji je početkom 2008. kupio 25 odsto akcija tog ruskog automobilskog džina, nisu povećali efikasnost proizvodnje te kompanije koja ima “negativnu rentabilnost operativnog poslovanja”, “najveće dužničko opterećenje”, kao i “odsustvo sopstvenih sredstava za razvoj”.
“Avtovaz” će ove godine , prema prognozi autora prezentacije, pretrpjeti operativni gubitak od 35,7 milijardi rubalja (1,20 milijardi dolara), a u 2010, čak i u uslovima dokapitalizacije, od 8,7 milijardi rubalja.
Ukupan dug “Avtovaza” će na kraju 2009. dostići 83,96 milijardi rubalja (2,8 milijarde dolara). Pri tome će za investicioni program u 2010. kompaniji biti potrebno najmanje 9,5 milijardi rubalja (318 miliona dolara).
“Avtovaz”, koji je u sovjetskom, pa čak i postsovjetskom periodu zauzimao gotovo monopolski položaj na domaćem tržištu automobila i koji ga posljednjih godina vrtoglavo gubi, nije našao efikasan metod za očuvanje te pozicije. Kompanija je “zaostala u konstruktorskoj tehnologiji”, ne posjeduje platformu i “sopstvene konkurentne razrade i nou-hau”, a vrijeme i troškovi na razradu novih modela su duži i veći nego kod glavnih konkureneta.
Kompanija je takođe priznala da joj nedostaju “jasni ciljevi i strategija”, mada su u prezentaciji navedeni ciljevi “izbjegavanja bankrotstva i obezbeđivanja pozitivnog prihoda na uloženi kapital”.
“Avtovaz”, sem toga, želi da “kardinalno poboljša kvalitet”, obnovi asortiman modela, stavivši do 2014. na proizvodnu traku tri modela, da reorganizuje proizvodnju, poveća produktivnost rada i zadrži lidersku poziciju na tržištu, navedeno je u prezentaciji poslovnog plana kompanije.