BRISEL, Evropska komisija (EK) odobrila je da italijanska automobilska industrija “Fijat” može da kupi američkog proizvođača “Krajsler”, koji je nedavno bankrotirao, ističući da ta kupoprodaja nikako neće uticati na privrednu konkurenciju u Evropskoj Uniji (EU).
“Fijat” će u novom preduzeću pod nazivom “Krajsler grup LLC”, koje će odmah početi da radi, imati udio od 20 odsto i za to će američkoj kompaniji obezbijediti tehnologiju za proizvodnju manjih, štedljivijih vozila.
“Krajsler” posluje, prije svega, u Sjevernoj Americi, odakle potiče 90 procenata njegovog prometa i nema niti jednu fabriku u Evropi, navela je EK u obrazloženju svog stanovišta da “Fijat” može da preuzme tog američkog proizvođača.
Spajanjem aktivnosti “Krajslera” i “Fijata” biće stvorena grupacija koja bi svojim poslovanjem mogla da konkuriše najvećoj evropskoj automobilskoj kući, njemačkom “Folksvagenu”, ističu, međutim, analitičari.
Američka vlada će tom novom preduzeću odobriti pozajmicu od 4,7 milijardi dolara, koja bi trebalo da bude vraćena tokom narednih osam godina.
Prodaju “Krajslera” je još polovinom juna ove godine odobrio američki najviši sud i to kratko poslije bankrotstva te kompanije koja je zbog velikih finansijskih problema bila prinuđena da u maju zatvori sve svoje fabrike, a ubrzo poslije toga je proglasila i bankrotstvo, podsjećaju mediji.
Trenutno, međutim, već počinje da proizvodi automobile u svojih šest fabrika, a postepeno bi produkcija vozila trebalo da se obnovi i u drugim pogonima, pri čemu bi, kao prva bila obnovljena proizvodnja sportskih vozila “Dodž Vajper” u Detroitu.
“Fijat” se nada da će mu udruživanje sa “Krajslerom” pomoći da prevaziđe sadašnju krizu koja vlada u automobilskoj industriji, pošto je svjetska tražnja za automobilima trenutno pod pritiskom globalne finansijske krize koja je usporila ekonomiju, otežala pristup kreditima i smanjila potrošačko povjerenje, ukazuju eksperti.
Ta italijanska automobilska kuća je prije izvjesnog vremena nastojala da preuzme i njemačku automobilsku industriju “Opel”, koja je u većinskom vlasništvu američkog “Dženeral Motorsa” (GM) i koju će, po svemu sudeći uspijeti da preuzme kanadsko-austrijski proizvođač automobilskih dijelova “Magna” u konzorcijumu sa ruskom “Sberbankom”.
Šef “Fijata” Serđo Markione, međutim, sudeći prema ranijim izjavama, nema namjeru da se na duže staze odrekne njemačkog rivala i tvrdi da interesovanje njegove firme za “Opel” i nadalje traje, objavila je agencija ČTK ukazujući da je, upravo, paradoksno to što je “Fijat” do samo prije nekoliko godina zbog gubitaka svoje fabrike automobila bio u krizi.Agencije