BANJALUKA, Iako je kupovina proizvoda domaće proizvodnje sinonim za bolji privredni razvoj i smanjenje nezaposlenosti, na informisanju javnosti o značaju kupovine domaćih proizvoda bh. institucije ne rade ništa i trenutno smo jedina zemlja regiona koja nema tu kampanju.
Blažo Buljić, predsjednik Asocijacije proizvodnih preduzeća RS, kazao je da su se svi složili da je to neophodno, ali nije moguće ući u tu kampanju bez finansijske podrške države.
“Svi to rade, a koliko je ozbiljna situacija vidi se u državama regiona, gdje je nemoguće da ne kupite domaći proizvod jer je ekonomski nacionalizam na vrhuncu. Oštrom medijskom kampanjom svijest građana je drastično promijenjena”, kazao je Buljić.
Koliko značaja ima kupovina i podsticanje domaće proizvodnje govori činjenica da američki predsjednik Barak Obama u obraćanju naciji ističe da treba da kupuju domaće proizvode. Španski ministar industrije sugrađane poziva da ljetuju u svojoj zemlji. Njemačka radi na logotipima kako bi domaći proizvod bio prepoznatljiv, dok su američki kongresmeni nedavno od svoje vlade zatražili da bude podstaknuta upotreba domaćeg čelika, a ne uvoznog.
Buljić ističe da svi treba da se uključe u to: premijeri, ministri, medijske ličnosti, sportisti i, naravno, nacionalna televizija.
“U narednih nekoliko dana u Vladi RS bi trebalo da bude održan okrugli sto na ovu temu i nadam se da će se stvari pomjeriti s mrtve tačke”, ističe Buljić.
Admir Kapo, predsjednik Udruženja “Kupujmo i koristimo domaće”, kaže da smo jedina zemlja iz regiona koja nema ovu kampanju, što je posljedica lobija koji vladaju u BiH.
“Ne vidim drugi razlog za nepokretanje ove kampanje osim uvozničkih lobija. Vlasti očigledno nisu svjesne koliko nam je u ovim trenucima to potrebno”, kaže Kapo i dodaje da mnogo veći političari mnogo većih zemlja svakodnevno apeluju na potrošače da kupuju domaće.
“Samo kada bi se javni televizijski emiteri na koje može uticati Vijeće ministara, odnosno, Vlada RS uključili u ovu kampanju, svijest građana bi se promijenila”, kaže Kapo.
On naglašava da u kampanju treba da se uključe svi i na nivou entitetskih vlada donijeti strategiju kampanje.
Dragovan Petrović, sekretar Pokreta potrošača RS, kaže da je zadnja medijska kampanja o informisanju javnosti o značaju kupovine domaće robe bila prije četiri godine.
“Kampanje koje bi makar malo podstakle potrošače da kupe domaće su neophodne jer tako ne podstičemo samo domaću privredu nego pokrećemo stvari koje će direktno uticati na naš kvalitet života”, rekao je Petrović.
Prema istraživanjima koja su rađena u zemljama okruženja, kupovinom domaćeg proizvoda koji košta oko 10 evra, u zemlji ostaje oko osam evra, dok kupovinom stranog proizvoda s istom cijenom, u zemlji ostaje samo oko dva evra.
“Na kampanji ‘Kupujmo i koristimo domaće’ moramo više i žešće raditi kao i zemlje iz okruženja, pa i svijeta. Na ove kampanje u zemljama regiona ulaže se dosta novca, a kod nas je to, kao i sve ostalo, na niskim granama”, naglašava Petrović.
Buljić naglašava da su kampanju podržali svi domaći proizvođači, Ministarstvo trgovine i turizma RS, Privredna komora, ali da je najveća kočnica za dalju i agresivniju kampanju nedostatak novca koji bi trebalo da obezbijedi Ministarstvo finansija RS i sama organizacija kampanje.
Maja Stojnić, portparol Ministarstva finansija RS, kaže da je Ministarstvo zainteresovano za kampanju koja će podstaknuti domaću proizvodnju.
“Ministarstvo je do sada već obezbjeđivalo novac i to će raditi i u budućnosti u skladu s mogućnostima”, rekla je Stojnićeva.
Lokalpatriotizam
Stručnjaci ocjenjuju da se ekonomski lokalpatriotizam globalizuje jer se ekonomije sve više zatvaraju u svoje granice kako bi pomogle same sebi.
Prema tim ocjenama, ističu da je u BiH veliki problem to što Srbi, Hrvati i Bošnjaci nemaju isto mišljenje o tome šta je domaći proizvod, tako da proizvode iz susjednih zemalja smatraju domaćima, u zavisnosti od etničke pripadnosti, što je jedan od razloga da kampanja bude osmišljena na nivou države i da ozbiljno pristupi promociji domaćih proizvoda.
Dragovan Petrović, sekretar Pokreta potrošača RS, kaže da je kupovina domaćih proizvoda od ključne važnosti za opstanak i razvoj proizvodnih kapaciteta BiH.
“Sva roba proizvedena u BiH, u čijoj proizvodnji vrijednost uvoznih sirovina, repromaterijala i supstanci ne prelazi 49 odsto, predstavlja domaći proizvod”, kazao je Petrović.Nezavisne novine
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
prije dva mjeseca ministar Gluhakovic je izjavio da prave zajednicku strategiju za podsticaj kupovine domacih proizvoda.iz ovog clanka se vidi da je lagao.vi i dalje posvecujete paznju ovom covjeku koji nema nikakvog uticaja na bilo koje pitanje osim potpisati putni nalog za nekog cinovnika kome je on ,mozda,sef.
Slogan kupujmo domaće trebalo je pokrenuti još prije pola godine kada se počela zahuktavati svjetska ekonomska kriza, ali nikada nije kasno.
Ali ima dosta problema po meni u samom podsticanju slogana kupujmo domaće prije svega velika tehnološka zaostalost naših proizvođača u odnosu na zemlje u okruženju i EU a samim tim i dosta slabiji kvalitet, ima tu i uticaja raznih lobija i naravno same definicije koji su to domaći proizvodi. Konkretno meni su domaći proizvodi : Pionir,Zvečevo,Crvenka, Carnex , Yuhor itd.
Po meni treba se pokrenuti oštra domaća kampanja : Kupujmo domaće – Zadržimo novac unutar naših granica da nam svima bude bolje.
Naravno sa jasnom definicijom koji su to domaći proizvodi.