Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Kuzmić: Odgovorni za loše stanje u „Šumama“ moraju snositi posljedice

    6. Decembra 2025. — 11:16

    Dan D za prelaz Gradiška: Brza cesta ipak se otvara na vrijeme?

    6. Decembra 2025. — 10:27

    Lidl završio megacentar u BiH: Počinje odbrojavanje do otvaranja prodavnica

    6. Decembra 2025. — 10:14

    Gordan Pavlović planira da kupi sva komunalna preduzeća u BiH

    6. Decembra 2025. — 10:00
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Privatne benzinske stanice biće uključene u snabdijevanje tržišta u Srbiji

    6. Decembra 2025. — 08:02

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    U oktobru broj turista u BiH veći nego u u istom mjesecu lani

    6. Decembra 2025. — 12:25

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Privatne benzinske stanice biće uključene u snabdijevanje tržišta u Srbiji

    6. Decembra 2025. — 08:02

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    U slučaju pljenidbe ruske imovine ugrožen i evro

    6. Decembra 2025. — 13:30

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Pobjediti krizu pobjedom konkurenata

Pobjediti krizu pobjedom konkurenata

adminadmin24. Maja 2009. — 11:481 komentar6 minuta čitanja

rovan-gibsonBEOGRAD, Iskoristite krizu da premostite jaz između vaše kompanije i vaših klijenata i istovremeno produbite jaz između vaše firme i vaših konkurenata, poručuje Rovan Gibson, jedan od najpoznatijih eksperata za recesiju.Pobjediti krizu pobjedom konkurenata. Kompanije mogu da profitiraju u vrijeme krize i da baš u periodu recesije preteknu svoje konkurente, prilično smjelo na početku razgovora za „Politiku” tvrdio je Rovan Gibson, trenutno jedan od najpoznatijih svjetskih eksperata za recesiju i prodajne strategije.
Svoj, na prvi pogled utopistički stav, obrazložiće i početkom juna i srpskim privrednicima na predavanju u hotelu „Kontinental”, ali će otkriti i kako je inovativnim idejama pomogao „Microsoftu”, „Nokiji”, „Hajnekenu”, „Najkiju”, „Nestleu” i drugim velikim svjetskim kompanijama da povećaju svoj profit. U njegovoj poslovnoj biografiji stoji i to da je radio i sa Tonijem Blerom i Bilom Gejtsom, a strani mediji, među njima i Bi-Bi-Si i „Fajnenšel tajms”, nazvali su ga „najboljim guruom među guruima”.

Na osnovu čega tvrdite da iz finansijskih nepogoda firme mogu da izađu netaknute i jače, kako to kompanije mogu da profitiraju u kriznim vremenima i zašto je recesija šansa za povećanje prodaje?

– Jednostavno. Samo nudeći proizvode i usluge jeftinije nego konkurenti. Kad na tržištu ima manje novca, potrošači prave liste prioriteta tako što biraju jeftiniju robu. U vremenu recesije šampioni uštede mogu da preuzmu poslove od ostalih firmi i tako osvoje tržište. I to ne mora da bude kratkotrajna pobjeda. Potrošači često u takvim okolnostima znaju da otkriju da je jeftinija roba kvalitetnija od skuplje. U mnogim slučajevima takve promjene su trajne. Ti kupci se više neće vratiti starim navikama. To, opet, ne znači da će u ovakvim vremenima, firme koje su se odlučile na tako nešto moći odmah da povećaju plate svojim radnicima. Ali, dugoročno gledano takvim ponašanjem dobijaju veći dio tržišnog kolača. To je dobra prilika za srpske kompanije da ponude prave vrijednosti za novac.

A ukoliko su troškovi toliki da proizvođač ne može jeftinije da ponudi robu?

Ako kompanija to ne može, onda mora da ponudi drugačije poslovne modele koji će uticati na to da kupci promjene svoje potrebe. Naravno, mač sa dvije oštrice može da bude i to što se ponekad poslodavci uspaniče pa drastično smanjuju cijene svojih proizvoda u namjeri da pobjede konkurenciju. Ali to može da bude vrlo loš potez. Istovremeno, vi na taj način praktično kažete kupcima da je moguće robu ponuditi i po nižim cijenama i dolazite u nezgodnu situaciju kada poželite da podignete cijene kad kriza prođe. Takođe, povećavate i rizik mjenjanja osnovnih pozicija vaših brendova što se više približavate takozvanom SOS marketu, tržištu jeftinije robe. To može da znači da gubite lojalne kupce zato što više ne vide neku dodatu ili nadzidanu vrijednost vašeg proizvoda.

Kako onda pobjediti konkurenciju u vremenu recesije?

Moj savjet menadžerima jeste da uvedu novine u cijeli biznis model. Počevši od tržišta koje snabdjevaju, proizvoda i usluga koje prodaju pa do načina na koji zarađuju novac. Kod potrošača to neće proći neprimjećeno. Ipak, morate imati na umu da tržište ne trpi nagle i dramatične promjene nekog proizvoda u vrlo kratkom vremenu.

Tvrdite da nestabilno okruženje otvara prostor za nove ideje. Možete li to da ilustrujete nekim uspješnim primjerima?

U istoriji ih ima mnogo. Najveće svjetske kompanije zapravo su počele da rade u vrijeme najvećih kriza. Na primjer, krajem turbulentnog 19. vijeka nastali su „Prokter end Gembl” i Aj-Bi-Em. U drugoj polovini dvadesetog vijeka osnovani su „Burger king”, Hajat hoteli, „Fedeks”, „Hjulit-Pakard”, „Microsoft”, Si-En-En, Em-Ti-Vi i Vikipedija. „Neskafa” je na primjer lansirana uoči Drugog svjetskog rata. Aj-Bi-Emov personalni kompjuter nastao je u recesiji 1981–1982. godine, dok je Epl ajpod nastao 2001. godine. Kao što vidite, period ekonomske nestabilnosti uvijek otvara prostor za nove ideje. To može da bude pravo vrijeme za lansiranje novog proizvoda, promociju novog radikalnijeg poslovnog modela, pa i za osnivanje kompanije ili jednostavno učvršćivanje veza s kupcima. Uvjeren sam da će aktuelna kriza iznjedriti mnogo svježih poslovnih ideja i da ćemo o nekima od njih sigurno pričati u budućnosti.

Kako se to kriza pretvara u poslovnu šansu?

Ja bih to rekao jednostavnije: iskoristite krizu da premostite jaz između vaše kompanije i vaših klijenata i istovremeno produbite jaz između vaše firme i vaših konkurenata. Sada više nego ikada treba iskreno da pogledate vašu robu i usluge i upitate se da li postoji jaz između onoga što vi nudite i onoga što kupci žele. Vaš cilj treba da bude zatrpavanje te rupe što brže i što efikasnije, kako biste što relevantnije zadovoljili potrebe tržišta. Treba da pokažete kupcima da ih razumijete i da saučestvujete s njima. „Del” je na primjer lansirao kampanju u kojoj poručuje „Proći ćemo kroz ovo zajedno”.

Kako preduhitriti konkurenciju?

Drugi dio moje jednostavne formule odnosi se na proširenje jaza između vaše firme i konkurenata. Kriza obezbjeđuje jedinstvenu priliku da to uradite, jer sada mnoge firme drastično smanjuju potrošnju. Smanjuju budžet za marketing i ostavljaju nove inovativne projekte na tankom ledu. Ali, ako vaša kompanija nastavi da investira u kriznim vremenima, ona može da prestigne konkurenciju, povećavajući potrošnju u situaciji kada vaši rivali štede.

Kako učiniti proizvod atraktivnijim u situaciji kada zbog krize „niko više ne želi da kupuje”, kao što i sami kažete?

Dozvolite mi da citiram Pola Otelinija, direktora „Intela”. On kaže da je recesija pravo vrijeme da vašim kupcima ponudite nove razloge da kupuju.
Jedan britanski supermarket je, na primjer, zajedno sa Džejmijem Oliverom, popularnim kuvarom, ponudio svojim kupcima jeftina jela u akciji pod nazivom „Prehranite vašu porodicu sa pet funti“. Cjelokupna prodaja se u periodu od januara do marta ove godine povećala za 6,2 odsto, dok je u odnosu na isti prošlogodišnji period ona veća za čak 60 odsto.
Ipak, moj omiljeni primjer odnosi se na „Hjundai”, korejskog proizvođača automobila. U posljednjem kvartalu prošle godine njihovo tržište automobila u Americi palo je za 50 odsto. Ali za razliku od drugih, „Hjundai” je odlučio da preduzme nešto tim povodom. Kompanija je ponudila šemu „Izvjesno u neizvjesnim vremenima“. Naime, obećali su da će svaki kupac koji izgubi posao moći da vrati automobil ili da ga eventualno zamjeni. To je zaista donjelo sreću „Hjundaiju” jer je u januaru prodaja skočila za 14 odsto, u februaru 25, a u martu čak 33 odsto.  Politika

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakNa “Danima jagode” 30 izlagača
Sljedeći članak Socijalisti žele da spreče Barozov novi mandat

Povezani članci

NOVOSTI 02 minute čitanja

Ovo su najjeftinija skijališta u Evropi

TRGOVINA 01 minuta čitanja

Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

  1. prle 31. Maja 2009. 23:04

    Čovjek puno toga napriča, koliko sam ja razumio kralj kraljeva, njegovo visočanstvo, veličanstvo itd… jeste ,,procjena,,. Opipati puls, čuti otkucaje, prava dijagnoza – odgovarajući lijekovi put je ozdravljenja. Ali ne možemo svi biti doktori, a malo je doktora kod nas……… Nažalost!

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Kuzmić: Odgovorni za loše stanje u „Šumama“ moraju snositi posljedice

6. Decembra 2025. — 11:1602 minute čitanja

Svi moraju da preuzmu odgovornost. I mi ćemo kao ministri podnijeti izvještaj premijeru, kaže Kuzmić

Dan D za prelaz Gradiška: Brza cesta ipak se otvara na vrijeme?

6. Decembra 2025. — 10:27

Lidl završio megacentar u BiH: Počinje odbrojavanje do otvaranja prodavnica

6. Decembra 2025. — 10:14

Gordan Pavlović planira da kupi sva komunalna preduzeća u BiH

6. Decembra 2025. — 10:00

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.