PARIZ, LONDON, Evropske gigantske avio-kompanije “Air France – KLM”, “British Airways” (BA), kao i nešto manji “Air Berlin” i “Air Lingus”, upozorile su na pad obima avionskog prevoza od pet do osam procenata u martu.
Navode da se to, prije svega, odnosi na unosne luksuzne klase, a britanski BA očekuje operativni gubitak od 150 miliona funti u fiskalnoj 2008/2009. godini.
Udružena francusko-holandska kompanija “Air France – KLM” objavila je pad putničkog saobraćaja od 9,4 odsto u prošlom mjesecu, dok je popunjenost njihovih kapaciteta smanjena 5,5 procenata na 75,5 odsto.
Prevoznik “Air Berlin” prijavio je smanjenje putničkog prevoza za 5,6 odsto u martu, na 2,05 miliona putnika, a pala je i popunjenost sjedišta sa 77,8, na 74,1 odsto na godišnjem nivou.
BA je upozorio da neće ostvariti utvrđene ciljeve poslovanja u finansijskoj godini koja je završena u martu, zbog ogromnog pada potražnje za putovanjima u premijum klasi.
Uprava britanske kompanije potvrdila je da se očekuje da će operativni gubitak za 2008/2009. godinu dostići 150 miliona funti, što je oko 25 miliona funti više nego što su prvobitno mislili. BA je u martu prevezao 2,61 miliona putnika, 8,2 odsto manje nego u istom mjesecu prethodne godine.
Pri tome su avioni BA letjeli sa prosječno iskorištenim kapacitetima od 72,7 odsto u martu 2009, u odnosu na 79,1 procenat minule godine.
Takozvani premijum saobraćaj, sjedišta u prvoj i biznis klasi BA, pao je 13 odsto prošlog mjeseca, dok je broj putnika u ekonomskoj klasi bio manji za šest odsto. Najveći pad zabilježen je na linijama u azijsko-pacifičkom regionu, oko 12 odsto, a rute ka Africi i Bliskom istoku zadržale su putnike i bile su u manjku svega 0,7 odsto.
Zbog gubitka od 108 miliona evra u 2008. godini, izvršni direktor irskog “Air Lingusa” Dermot Manion podnio je u ponedjeljak ostavku.
Na njegovo mjesto privremeno će doći Kolm Barington, sadašnji predsjedavajući Upravnog odbora kompanije, dok ne bude nađen novi direktor.
Manion, koji je postavljen za direktora 2005. godine, izjavio je da će njegova ostavka omogućiti novom šefu da unese “svježe ideje” za uspješno poslovanje kompanije, koja je od domaćeg rivalskog prevoznika “Ryanair” dobila dvije takozvane neprijateljske ponude za preuzimanje.