NJU DELHI, Indijska kompanija “Tata motors” lansirala je na indijsko tržište najjeftiniji putnički automobil na svijetu – “nano”, koji će se prodavati za 100 000 rupija (2.000 dolara), u nadi da će unijeti revoluciju u putovanja miliona Indijaca i zaustaviti pad prodaje u zemlji, izazvan globalnom ekonomskom krizom.
Vlasnik kompanije Ratan Tata očekuje da će novi mali automobil, čiji će osnovni model koštati oko 2.000 dolara, naići na dobar prijem kod indijske srednje klase, koja će sa motocikala i skutera preći na bezbjednije i komfornije vozilo na četiri točka.
Procjenjuje se da će potražnja za “narodnim automobilom” biti veća od ponude zbog toga što će montaža u prvoj godini biti ograničena kapacitetima proizvodnje od svega 30 000 do 50 000 komada godišnje, što je samo mali dio prvobitnog cilja od 250 000, navode analitičari.
Čak i dosta bogatiji Indijci zagledaju “nano”, dug tri metra, koji ima motor sa dva cilindra, četiri brzine manuelne transmisije i može da postigne brzinu od 105 kilometara na sat. “Nano” nema vazdušno hlađenje, električne podizače stakala, niti automatski mjenjač, ali će uskoro na raspolaganju biti i luksuzna verzija.
Poslije vijesti da je “nano” lansiran na tržište, akcije kompanije “Tata” odmah su skočile za osam procenata, što je mnogo više od očekivanja.
Dileri izvještavaju da su “zapljusniti” pitanjima o uslovima kupovine automobila, čije je pojavljivanje više puta odgađano zbog nasilnih protesta seljaka povodom kupovine plodne zemlje za podizanje fabrike. Uprava “Tata motorsa” je zbog toga bila prinuđena da prebaci lokaciju iz Zapadnog Bengala u Gudžarat.
Nova fabrika na zapadu Indije neće biti gotova do kraja 2010. godine, što znači da proizvodnja mora da krene u postojećim pogonima, skromnijih kapaciteta, čime će se produžiti vrijeme čekanja za isporuku poručenog vozila.