BANJALUKA, “Hypo broker”, Odjel za poslovanje s hartijama od vrijednosti banjalučke Hypo Alpe Adria banke, vodeća je brokerska kuća na Banjalučkoj berzi u prvom polugodištu ove godine.
Valentina Marković, direktor “Hypo brokera”, u intervjuu ističe da je to treća godina zaredom kako se nalaze na liderskoj poziciji kada je riječ o uspješnosti berzanskih posrednika koji pružaju usluge na tržištu kapitala RS.
Kakvi su poslovni rezultati “Hypo brokera” za prvih šest mjeseci ove godine?
MARKOVIĆ: Status lidera potvrdili smo i pored toga što je prvih šest mjeseci na domaćem tržištu kapitala obilježeno priličnom investicionom pasivnošću, s jedne strane, te stvarno velikoj konkurenciji sa 19 berzanskih posrednika, sa druge strane. Ostvarili smo ukupan promet od 51,4 miliona KM, odnosno 16,5 odsto kroz 7.355 transakcija. Još važniji je podatak da smo u redovnom prometu, isključujući blok poslove i prijavljivanje preuzimanja, ostvarili impresivno učešće od 22,54 odsto.
Šta je razlog da klijenti trguju više preko “Hypo brokera” nego ostalih berzanskih posrednika?
MARKOVIĆ: “Hypo broker” je potvrdio lidersku poziciju zahvaljujući povjerenju koje klijenti investitori, posebno institucionalni, imaju prema našoj brokerskoj kući, po pitanju aktivnog djelovanja na tržištu kapitala te stručnosti i iskustvu njegovih zaposlenih. Naravno, to veliko povjerenje klijenata jeste i u vezi sa statusom sigurne i moćne finansijske institucije kojeg ima naša matica, Hypo Alpe Adria banka Banjaluka.
Ranije ste najavili da ćete biti posebno aktivni na međunarodnim tržištima kapitala kroz novu uslugu trgovanja preko regionalnih i svjetskih berzi. Šta konkretno znači ta usluga i kakvo je interesovanje domaćih investitora?
MARKOVIĆ: “Hypo broker”, preko svog posrednika “Hypo Groupa”, već nekoliko mjeseci nudi uslugu trgovanja kako na regionalnim, tako i na svim značajnim svjetskim berzama. Suština ove naše usluge je da svojim klijentima možemo omogućiti da kupuju, odnosno prodaju akcije na tržištima kapitala širom svijeta gdje god oni iskažu svoj interes.
Osnovni preduslov za trgovanje na stranim tržištima je da klijent treba najprije sklopiti ugovor o berzanskom posredovanju sa “Hypo brokerom” i ugovor o obavljanju kastodi poslova. Time klijent postaje klijent “Hypo brokera” i kastodi banke, to jest Hypo banke, a sva plaćanja vrši preko novčanog računa otvorenog kod kastodi banke.
Nakon uplate na novčani račun kod kastodi banke, klijent može da preda nalog za trgovanje na stranim tržištima lično u prostorijama “Hypo brokera”, putem faksa ili e-maila, a nalog se onda preko posrednika prosljeđuje na zahtijevano tržište. “Hypo broker obavještava klijenta o realizaciji naloga najkasnije jedan radni dan od dana trgovanja. Ovu uslugu mogu da koriste svi, ali je prije svega namijenjena institucionalnim investitorima, koji imaju kvalitetno znanje, potpune informacije te iskustvo trgovanja na svjetskim tržištima kapitala. Već imamo zavidan broj domaćih investitora koji trguju preko nas na pomenutim tržištima.
Kakva je, po vama, perspektiva domaćeg tržišta kapitala, te da li u skoroj budućnosti očekujete neke pozitivne signale?
MARKOVIĆ: Banjalučka berza konstantno iznalazi načine da bude drugačija, kreativnija, interesantnija od berzi u okruženju kako bi privukla toliko potrebne strane investicije. No, sa druge strane, tržišta kapitala, kako kod nas, tako i širom svijeta, se doživljavaju kao mašine koje se razlikuju po tome jesu li uspješne ili nisu. Svi mi, preko menadžmenta berze, emitenata, javnih regulatora, berzanskih posrednika, treba da definišemo naše tržište na način da ono zaista ponovo postane atraktivno za strana ulaganja te da vrati povjerenje i kod domaćih investitora.
Postavlja se pitanje šta je to što treba da uradimo. Da li može naše tržište biti sigurnije za investitore, mogu li investitori očekivati veće prinose nego na drugim berzama, da li činjenicu da smo jedini u regiji koji ne oporezuju kapitalnu dobit i dividendu možemo bolje promovisati?
Šta u tom cilju može uraditi “Hypo broker”?
MARKOVIĆ: “Hypo broker”, uz punu podršku Hypo banke, spreman je da pomogne u svim aspektima u cilju definisanja uspješnog tržišta, odnosno efikasne mašine koja će se temeljiti na originalnosti, kreativnosti i, naravno, koja će da teži ka “privremenom monopolu”. A, upravo činjenica da se kod nas ne oporezuje kapitalna dobit i dividenda mogla bi da bude taj “privremeni monopol”, a što treba maksimalno iskoristiti u narednom periodu. Nezavisne N.