BANJA LUKA – Poslije više od dvije i po godine od stupanja na snagu Zakona o utvrđivanju porijekla imovine i posebnom porezu na imovinu direktno na meti inspektora Poreske uprave RS nalazi se samo pet lica.
Iz Poreske uprave potvrđeno je za CAPITAL da je pokrenut postupak kontrole za pet lica nakon što je utvrđeno da su imali uvećanje imovine u odnosu na njihove prijavljene prihode veće od 300.000 KM.
„Sektor za utvrđivanje porijekla imovine i posebnog poreza na imovinu od početka primjene zakona izvršio je obradu i analizu podataka iz internih i eksternih izvora, te formirao bazu podataka o imovini i prihodima za 788.246 fizičkih lica“, kažu iz PURS.
Oni dalje ističu da je obradom raspoloživih podataka izdvojeno 1.450 fizičkih lica koja su u periodu posmatranja od tri uzastopne godine imala razliku između uvećanja imovine i prijavljenih prihoda veću od 300.000 KM.
„U okviru tog broja, primjenom različitih kriterijuma u prvoj grupi izdvojeno je 57 fizičkih lica i proslijeđeno na postupanje u Odjeljenje za prethodni postupak“, kažu iz PURS, ističući da „to ne znači da su sva ta lica opredijeljena za postupak sprovođenja poreske kontrole, već da su uvećala vrijednost imovine u odnosu na prijavljene prihode u posmatranom periodu“.
Na osnovu sprovedenog prethodnog postupka, kažu dalje iz PURS, obradom i analizom prikupljenih podataka za četiri lica je utvrđeno da nema osnova za dalje vođenje postupka.
„Za pet lica je na osnovu sprovedenog prethodnog postupka utvrđeno da su imali uvećanje imovine u posmatranom periodu u odnosu na njihove prijavljene prihode veće od 300.000 KM i za njih je pokrenut postupak kontrole. Oni su pismenim putem obavješteni o sprovođenju postupka kontrole kako bi mogli da podnesu dokaze kojima dokazuju način sticanja imovine“, preciziraju iz PURS u odgovoru na pitanja CAPITAL-a.
Oni naglašavaju da se Zakon o utvrđivanju porijekla imovine i posebnog poreza na imovinu odnosi jednako na sve građane.
„Poreska uprava ni u kom slučaju nema selektivan pristup u primjeni ovog Zakona, već je ovom poslu pristupila na jedini ispravan način koji je jednak za sve, a to je da vrši sistemsko prikupljanje podataka o imovini svih građana Republike Srpske i na taj način pravi bazu imovine naših građana u RS, BiH i inostranstvu“, kažu iz PURS.
Oni na kraju ističu da će o konačnim rezultatima kontrole utvrđivanja porijekla imovine blagovremeno informisati javnost, poštujući odredbe pozitivnih zakonskih propisa koji regulišu načine informisanja javnosti o ovim vrstama informacija.
Podsjećamo, Zakon o utvrđivanju porijekla imovine i posebnom porezu na imovinu usvojen je 23. februara 2022. godine, a na snagu je stupio godinu dana kasnije. U subotu 23. avgusta bilo je dvije i po godine ili 30 mjeseci od njegovog stupanja na snagu, a javnost još čeka njegove prve rezultate.


4 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
zakon ne vrijedi za bivšeg predsjednika i njegovu famEliju?
Za ove koji “Vole Srpsku” zakon ne važi.
Kakvo je uvećanje imovine a na osnovu neprijavljenih prihoda. Valjda je uvećanje imovine na osnovu neprijavljenih prihoda. Povećanje imovine uslijed poskupljenja zemljišta ili druge imovine se valjda ne istražuje već konstantuje. Naprimjer imaš zemljište vrijedno milion KM. Cijena tog zemljišta poraste na milion i čeedrdeset hiljada maraka za godinu dana. Nije valjda da trebaš prijavljivati porast vrijednosti zemljišta i slično. Normalno je da će uslijed inflacije porasti vrijednost svoj imovini svake godine. Takođe će cijena nekretnina rasti čak više od inflacije usklađujući se sa prihodima stanovništva. Nakon dužeg perioda uslklađivanja visine prihoda stanovništva sa okolnim državama doći će do stagnacije rasta pa i određene korekcije. Mnogi neće biti ništa bogatiji u resursima, osim što će biti bogatiji u obračunu u KM. Međutim ako je mogao za svoje resurse kupiti milion kilograma hljeba opet će isto moći kupiti milion kilograma hljeba. Nije bogatiji osim u obračunu. Ako danas ima milion KM u nekretninama to je trista potrošačkih korpi a i poslije će imati trista potrošačkih korpi iako po obračunu ima pet miliona KM.
Imaš kategorije ljudi koji moraju prijavljivati imovinu prije i na završetku mandata. Naravno da se vrijednost nekretnina mijenja i to nije upitno. Može iči i naniže u nekim situacijama (trebao proći put tuda pa nije, pojavilo se klizište itd.)
Upitno je ako si na početku mandata imao 1 nekretninu (koliko god da je vrijedna), a na kraju 5. Ako postoji objašnjenje za to nije problem, npr. neko nasljedstvo od roditelja itd. Ali ako ne postoji onda jeste problem jer tvoji prihodi ne mogu objasniti novac da to kupiš. Što znači da imaš dodatne, a neprijavljene prihode. Sistem je prilično dobro razrađen i vodi računa o tome pošto je stvar prepisana od EU.
Glavni je problem što će se kola slomiti na sitnim ribama, a oni na kojima stvarno treba primjeniti zakon će se provući.