PEKING – Kineski proizvođači automobila zabilježili su najmanji udio na evropskom tržištu električnih vozila u posljednjih osam mjeseci, nakon što su nove carine povećale trošak uvoza automobila u region za čak 35 odsto.
Proizvođači poput BYD Co. i MG-a u vlasništvu SAIC Motor Corp.-a činili su 7,4 odsto registracija električnih vozila širom Evrope u novembru, što je pad sa 8,2 odsto u oktobru, prema podacima kompanije Dataforce. To je najniži nivo od marta.
Evropska unija uvela je dodatne carine krajem oktobra, nakon istrage koja je utvrdila da je državna pomoć kineskoj industriji električnih vozila dala nepravednu prednost. Mjeseci pregovora nijesu uspjeli riješiti trgovinski spor, što je dovelo do toga da Brisel doda nove naknade na postojeću uvoznu carinu od 10 odsto, pišu Financije.hr.
Iako su carinama podložna sva električna vozila proizvedena u Kini, uključujući ona zapadnih marki poput BMW AG-a i Tesle Inc., iznosi variraju u zavisnosti od toga koliku je podršku proizvođač automobila primio i je li sarađivao u istrazi EU-a.
MG-ov državni vlasnik SAIC najviše je pogođen, s carinama koje sada ukupno iznose 45 odsto. Nekad vodeći kineski proizvođač automobila u Evropi, nekadašnji britanski brend sportskih automobila nedavno je posustao u tržišnoj utrci, bilježeći prošlog mjeseca pad registracija od 58 odsto u odnosu na isto razdoblje godinu ranije, prema podacima kompanije Jato Dynamics, druge istraživačke kuće. BYD je nastavio napredovati više nego udvostručivši broj registrovanih novih vozila širom Evrope u novembru na 4.796 vozila.
“BYD preuzima tržište dok MG doživljava velike zastoje”, rekao je Julian Litzinger, analitičar iz Dataforcea. BYD-ov rast je zdrav, dodao je, s gotovo 80 odsto registracija koje se pripisuju privatnim i flotnim kupcima.
Kineski proizvođači automobila, željni širenja na velika globalna tržišta, naišli su na otpor u Evropi nakon što su efektivno isključeni iz SAD-a. Kineski izvoz električnih vozila pao je 19 odsto u novembru u odnosu na godinu ranije, prema kineskim carinskim podacima objavljenim u ponedjeljak, uključujući pad od 23 odsto prema EU.
Niži troškovi baterija dali su kineskim kompanijama cjenovnu prednost, ali to je pitanje podstaklo protekcionističke impulse dok zvaničnici u SAD-u i EU-u rade na zaštiti lokalnih proizvođača automobila. Industrija, koja zapošljava stotine hiljada radnika u Njemačkoj, Francuskoj i Italiji, bori se s prelaskom s automobila na fosilna goriva.
Iako su carine EU-a ublažile kineski prodor u region, njihovo uvođenje generalno je dovelo do manjeg zastoja od očekivanog, rekao je Litzinger.
Međutim, u Njemačkoj i Francuskoj registracije električnih vozila kineskih proizvođača više su se nego prepolovile u novembru u odnosu na godinu ranije, rekao je. Nasuprot tome, kineski proizvođači električnih vozila zabilježili su godišnji rast od 17 odsto u Velikoj Britaniji, koja nije članica EU-a i nije usvojila carine.
Prelazak na električna vozila, koji se nekad smatrao neizbježnim, usporio se u 2024. na mnogim globalnim tržištima i postao nepredvidljiviji, što je navelo proizvođače automobila da preispitaju svoje strategije, od asortimana modela do lokacija fabrika i čak korporativnih struktura.