BEOGRAD, Građani su u prvih devet mjeseci ove godine uputili Centru za zaštitu i edukaciju korisnika finansijskih usluga Narodne banke Srbije 1.313 pritužbi na rad finansijskih institucija – za 60,1 odsto više nego u istom periodu prošle godine, a čak 85,8 odsto se odnosilo na rad banaka.
Rastu broja primljenih obavještenja s pritužbama je doprinijelo donošenje Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, koji je u primjeni od 5. decembra 2011. godine, kao i sve veća informisanost korisnika o tome kako mogu da ostvare svoja prava.
U prva tri tromjesečja tekuće godine korisnici su na rad banaka uputili ukupno 1.126 obavještenja, pokazali su podaci centralne banke.
Najviše obavještenja se odnosilo na kredite – 62,3 odsto, tekuće račune – 16,4 odsto i platne kartice – 12,5 odsto. Od ukupnog broja obavještenja primljenih u prva tri tromjesečja 2012. godine, 42,8 odsto se odnosi na rad tri banke, a od toga 22,9 odsto na samo jednu banku.
Korisnici su se najčešće obraćali zbog načina na koji su pojedine banke uskladile ugovore zaključene prije stupanja na snagu Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga sa odredbama tog zakona, kao i nemogućnost povraćaja sredstava po osnovu kamate koja je obračunata po kreditu prije stupanja na snagu zakona.
Korisnici su se obraćali i zbog poteškoća u otplati dugovanja po osnovu kredita, kreditnih kartica ili dozvoljenog prekoračenja po tekućem računu, kao i nemogućnosti da se izvrši refinansiranje dugovanja, naročito kada je riječ o potraživanjima banaka indeksiranim u švajcarskim francima.
Građani su se obraćali i zbog obračuna kamate na dugovanje po kreditnoj kartici, načina izmirenja dugovanja po platnoj kartici zbog nerazumijevanja uslova njenog korišćenja, neblagovremenog obavještavanja jemaca od strane banaka o postojanju neizmirenog dugovanja dužnika, odnosno njihovoj obavezi da umjesto dužnika izmire dugovanje, kao i nemogućnost da se izvrši zamjena jemaca.
Takođe, klijenti su se obraćali i zbog nedoumica u vezi s visinom naknade pri prijevremenoj otplati kredita za ugovore koji su zaključeni prije primjene zakona i neobavještavanja korisnika o obavezi naknade za održavanje računa i naplati te naknade s računa i kada na računu nema sredstava i/ili kad račun nije aktivan.
NBS je u periodu od 1. januar do 30. septembra novčano kaznila i izrekla mjere dvjema bankama – “KBC banci” i “Alfa banci”, koje su prekršile odredbe zakona, s nalogom da otklone utvrđene nezakonitosti. Tanjug