BEOGRAD, Nakon jučerašnje odluke Vlade Srbije, od svakog litra benzina u budžet se sliva po 49,6, umjesto dosadašnjih 48,10, a na dizel 37,07, umjesto 35,57 dinara, piše Politika.
Ovim povećanjem za 1,5 dinara, akcize su praktično vraćene na iznos od početka godine, budući da je vlada 1. maja snizila akcize na derivate zbog skoka cijene sirove nafte na svjetskoj berzi i visokih veleprodajnih cijena. Iako se u tom smislu, u međuvremenu, ništa nije promijenilo, dakle cijena sirove nafte je i dalje vrlo visoka, oko 106 dolara za barel, a veleprodajne cijene su i više nego što su bile 1. maja, vlada je odlučila da vrati, odnosno poveća akcize.
Vlada inače ima pravo da snižava i povećava akcize shodno rastu ili padu cijene sirove nafte i cijena na veliko. Da nije došlo do promjena u tom smislu, potvrđuju i analize Udruženja naftnih kompanija Srbije, po kojima je cijena barela nafte 2. januara ove godine bila 107,22, a da je ovih dana oko 105,57 dolara.
Ljubinko Savić, samostalni savjetnik u Privrednoj komori Srbije, kaže da je ovakva odluka vlade bila očekivana, jer je to najjednostavniji i najbrži način da se napuni prazan budžet. Uostalom, država je početkom godine isplanirala koliko para očekuje po osnovu akciza na derivate i sada će ovim vraćanjem akciza na iznos od početka godine dobiti novac na koji je računala. Planirano je da se u budžet po osnovu svih akciza slije 750 milijardi, od čega su akcize na gorivo 93,1 milijarda dinara, kaže on.
Povećanje akciza za 1,5 dinara odraziće se i na maloprodajnu cijenu goriva, i to već za koji dan. Savić u ovom času ne može da kaže da li bi ovo moglo da bude i posljednje povećanje državnog nameta na derivate, ili će nekom novom uredbom one još jednom morati da se povećaju do kraja godine i tako dodatno popune budžetske rupe.
Akcize na motorna goriva su stabilan izvor budžetskih prihoda u svim zemljama Evrope, ali se nivo državnog zahvatanja veoma oprezno određuje, jer neposredno utiče na životni standard i ekonomiju zemlje, kažu u Udruženju naftnih kompanija i dodaju da u ovakvim okolnostima ima mnogo više argumenata koji ne idu u prilog povećanju akciza na gorivo u Srbiji.
Povećanje akciza na gorivo će, kako se procijenjuje, direktno uticati na povećanje cijene goriva kod svih trgovaca. Pored udara na kućni budžet, takva mjera će doprinijeti smanjenju konkurentnosti domaće privrede i padu prometa goriva koji je u odnosu na prošlu godinu već manji za oko 10 odsto.
S obzirom na to da je učešće ovog energenta u strukturi cijene mnogih proizvoda, povećanje akciza na gorivo bi, u određenoj srazmjeri, uticalo i na njihovo poskupljenje, a prije svega bi porasli troškovi svih vrsta drumskog prevoza. Akcize na gorivo u Srbiji su, objašnjavaju u Udruženju, iznad prosjeka u odnosu na susjedne zemlje. Ne treba zaboraviti da bi eventualno povećanje državnog zahvatanja u cijeni goriva, smanjilo regionalnu konkurentnost benzinskih stanica u Srbiji.