BEOGRAD, Konačna cijena novog mosta na Dunavu kod Beške još nije poznata, iako je ovaj kapitalni objekat završen i pušten u saobraćaj prije više od devet mjeseci.
Sporna pitanja oko visine troškova gradnje mogla bi da budu rješena tokom sljedeće nedjelje, bar je tako rečeno u „Putevima Srbije“.
Kako „Novosti“ nezvanično saznaju, izgradnja mosta koštala je izvođača radova, austrijsku „Alpinu“, nešto više od 100 miliona evra, a investitor je crtu podvukao na 5,64 milijardi dinara, odnosno nešto više od 50 miliona evra.
Prema procedurama, konsultantska kuća „URS Skot Vilson“, koja je u ime investitora i izvođača vodila projekat, treba da utvrdi konačnu cifru. Ova konsultantska kuća, kao i Evropska banka za obnovu i razvoj, koja je kreditirala projekat, još „češljaju papire“, ukrštaju zahtjeve izvođača i stavove investitora. Ukoliko konačnom cijenom jedna od strana ne bude zadovoljna, spor bi mogao da se prenese na međunarodno nezavisno tijelo u kojem su stručnjaci sa licencama „fidika“.
Još krajem januara „Putevi Srbije“ i „Alpina“ potpisali su memorandum kojim je usaglašeno 42 od ukupno 43 stavke u pregovorima oko cijene i tada se došlo do cifre od 5,64 milijarde dinara. Nadležni iz „Puteva Srbije“ istakli su da je ostalo otvoreno pitanje oko produžetka roka gradnje na osnovu čega će „Alpina“ tražiti dodatni novac. Od toga se do danas nije odmaklo. Sa jedne strane, investitor ne želi da poveća cifru, a sa druge izvođač smatra da nije adekvatno plaćen.
Primjer mosta kod Beške trebalo bi da bude pouka za Srbiju da više nikada poslove ne ugovora po proceduri koja podrazumijeva i projektovanje i izvođenje radova. Koliko god to bili savremeni standardi, očigledno je da za Srbiju nisu adekvatni.
Posao je ugovaran samo na osnovu idejnog projekta, a tek glavnim projektom ustanovljeno je koji su sve dodatni radovi neophodni, što je znatno podiglo ugovorenu sumu. Osnovni ugovor o izgradnji mosta potpisan je 2006. godine, a vrijednost radova iznosila je 2,9 milijardi dinara.
Projekat rađen po “blizancu“
Ukupna dužina novog mosta kod Beške je 2.205 metara, a projektovana širina 14,4 metra. Novi most je dio lijeve trake auto-puta Novi Sad – Beograd. U konstrukciju je ugrađeno 62.150 kubika betona, 6.324 tona armature, a u temelje konstrukcije 26.800 kubika betona i izvedeno više od 13.685 metara šipova prečnika 1,2 metra. Most ima 43 stubna mjesta. Novosti