BEOGRAD, “Željeznice Srbije” će u idućoj godini nastaviti započetu transformaciju u holding kompaniju i modernizovanje železničkog sistema u cilju efikasnijeg i profitabilnijeg poslovanja, izjavio je generalni direktor Milovan Marković.
“Ovu poslovnu godinu smo započeli u vrlo složenim okolnostima i tako je bilo tokom cele 2011, ali nismo nezadovoljni ukupnim rezultatima”, rekao je čelnik željeznice.
Željeznice su u 2011. prevezle 6,13 miliona putnika i 12,65 miliona tona robe, što je u putničkom saobraćaju nešto manje, a u teretnom više nego u 2010. godini, rekao je Marković.
Marković je kao najznačajnije rezultate naveo da Željeznice Srbije od polovine 2011. više ne posluju kao javno preduzeće već akcionarsko društvo, a od započetih projekata izdvojio one za modernizaciju železničke infrastrukture odnosno izgradnju željezničkog Koridora 10 i nabavku voznih sredstava.
On je istakao da će reforma željeznice biti potpuno završena do kraja 2012. i da će u 2013. poslovati kao holding kompanija, koja će imati jedno kontrolno i četiri zavisna društva – za upravljanje infrastrukturom, prevoz robe, prevoz putnika i upravljanje imovinom.
Željeznice Srbije su ove godine započele dva velika projekta – izgradnju željezničkog mosta, na Koridoru 10, preko Velike Morave u blizini Ćuprije i novog Žeželjevog mosta u Novom Sadu, a u Srbiju je stigao i prvi ruski novi dizel motorni voz od kompanije “Metrovagonmaš”, od naručenih 12 koji će biti isporučeni do kraja 2012, što su posle tri decenije prvi novi vozovi za putnički saobraćaj u Srbiji.
U narednih osam do 10 godina na trasi železničkog Koridora 10 pruga će biti potpuno modernizovana i vozovi će moći da idu brzinama od najmanje 160 kilometara na sat, naglasio je Marković.
Ove godine je raspisan tender za za izgradnju 11 kilometara dvokolosečne pruge Gilje – Ćuprija za brzine od 160 kilometara, na dionici pruge Beograd-Niš i do kraja marta bi trebalo da krenu radovi.
Željeznice imaju potpisan ugovor o novom kreditnom zaduženju kod Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) od čega je 35 miliona evra namjenjeno za modernizaciju nekoliko dionica na Koridoru 10 i 65 miliona za nabavku novih višesistemskih lokomotova.
U narednoj godini biće potpisan i ugovor za isporuku oko 25 elektromotornih vozova u vrednosti od 100 miliona evra, što će takođe finansirati EBRD.
Željeznice će nastaviti modernizacije pruge od Stare Pazove prema Novom Sadu, za šta je obezbjeđeno 200 miliona evra od Evropske investicione banke (EIB).
Za modernizaciju pruge od Niša do Dimitrovgrada, koja jedina na cijelom Koridoru 10 nije elektrificirana, železnice su pred potpisivanjem ugovora sa Češkom i njihovim konzorcijumom za početak radova.
Marković je kazao da se za ruski kredit od 800 miliona dolara namjenjenog željeznici očekuje uskoro potpisivanje prvog ugovora za izgadnju drugog koloseka na dionici Beograd-Pančevo. Tanjug