MOSTAR, Agencija za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi (BHANSA) sinoć je preuzela kontrolu nad nebom BiH na visini do deset hiljada metara.
Istovremeno u ponoć je započeo sa radom i Centar meteorološkog bdijenja u Banjaluci koji će obavještavati pilote o meteorološkom stanju u vazdušnom prostoru BiH.
“Svi potrebni uslovi su ispunjeni u koordinaciji sa ‘Eurokontrolom’ i ljudima iz Brisela te kolegama iz Srbije i Hrvatske”, rekao je Damir Ćopić, zamjenik direktora BHANSA, dodajući da BiH postaje punopravna članica kontrole letenja i da će sve avio-kompanije i svi provajderi u svijetu od danas znati da BHANSA pruža usluge kontrole letenja.
Inače, ovim preuzimanjem neba BiH i neće imati baš velike koristi kako se često u javnosti govorilo i to će biti daleko manje od onoga što su dobijali ili naplaćivale kontrole leta u Hrvatskoj i Srbiji.
Radi se o tome da se sredstva koja dobija BiH praktično pravdaju pred institucijama u Briselu, odnosno “Eurokontrolom”, što znači da onoliko koliko BiH opravda sredstava, toliko će i dobiti. U ovom slučaju BiH će pokušati da opravda 32 miliona KM godišnje, koji će otići na plate zaposlenih, opremu i međunarodni kredit. S obzirom na to da BiH ima samo tri sektora kontrole leta, dva u Sarajevu i jedan u Banjaluci, tih 32 miliona maraka je daleko manje od onoga što mogu opravdati Srbija i Hrvatska, koje imaju po deset sektora i više nego duplo zaposlenih radnika.
“Kada budemo u potpunosti kontrolisali svoje nebo, odnosno od deset do dvadeset hiljada metara visine, opet nećemo naplaćivati sredstva koja su za usluge naplaćivale Srbija i Hrvatska, jer one imaju daleko više sektora i ljudi. Ovo neće donijeti mnogo u finansijskom smislu”, rekao je Ćopić.
Inače, “Eurokontrol” je odredio da BiH ima samo tri sektora i u ovom trenutku to ostaje nepromijenjeno. Zanimljivo je i to da je jedini način da BiH opravda više troškova i po tom osnovu od EU dobije više novca je da zaposli više ljudi i poveća plate zaposlenima.
“To bi se isplatilo, ali treba ubijediti neka nadzorna tijela da na to pristanu”, rekao je Ćopić.
Inače, evropska praksa je takva da oko 60 odsto od opravdanih sredstava ode na plate zaposlenih, a ostali dio na opremu, usavršavanja i kredite kojim se obično modernizuju kontrolni tornjevi i sistemi.
Kada je u pitanju preuzimanje neba, saopštenjem za javnost oglasio se i Sindikat kontrolora letenja u kojem se navodi da je početak operativnog rada kruna njihove dugotrajne, naporne i zahtjevne obuke, koja je bila prekidana, dovođena u pitanje i ponovo otpočinjana sa neizvjesnim datumom završetka.
Preuzimanje kontrole nad nebom BiH kasni već godinama i često je tokom tog procesa dolazilo do preplitanja nadležnosti i sukoba među institucijama i pojedincima u BiH. Nezavisne novine