BEOGRAD, Uvođenje novih lučkih i pristanišnih taksi od 1. jula u Srbiji smanjiće konkurentnost domaćih izvoznika i donijeti dodatne troškove proizvođačima, a strani brodari će “bježati” u luke u drugim državama gdje nema takvih nameta, izjavio je direktor Udruženja “Žita Srbije” Vukosav Saković.
Prema njegovim riječima, od prvog jula će se primjenjivati četiri od šest taksi koliko je prvobitno vlada odobrila novoformiranoj Agenciji za upravljanje lukama, jer se izašlo u susret privrednicima koji su se u više navrata obraćali nadležnima.
“Te takse su problem za našu konkurentnost”, istakao je Saković, i dodao da se one primjenjuju “tu i tamo” na dunavskim lukama.
Od 33 utovarna mjesta u Mađarskoj, po navodima Sakovića, samo u tri luke se primjenjuju te takse.
“Kad ih mi budemo primjenjivali, bićemo u istoj poziciji sa tri mađarske luke, ali 30 utovarnih mjesta će biti u boljoj poziciji od nas”, upozorio je Saković.
On je kazao i da to nije samo problem izvoznika, jer je ta lučka taksa samo jedna stavka u izvoznoj kalkulaciji.
“A kod izvozne kalkulacije, odnosno izvoznih troškova, ceh na kraju uvijek plati vlasnik robe, odnosno proizvođač”, istakao je Saković.
Cijene robe proizvođača iz Rumunije, Mađarske i nekih drugih evropskih zemalja, koje nemaju te takse i koje ih ne plaćaju, biće povoljniji za njihov iznos, ponovio je Saković.
“Drugi problem je pitanje stranih brodara, koji su već najavili da će radije pristajati u luke koje nemaju te takse, ne samo zbog njihove visine, nego i zbog postupka i dužine administracije”, kazao je Saković. Tanjug