Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

    5. Decembra 2025. — 16:55

    Nastavlja se rat banaka i UIO

    5. Decembra 2025. — 15:43

    Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

    5. Decembra 2025. — 14:20

    Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

    5. Decembra 2025. — 13:31
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Dubai preuzima primat najvećeg svjetskog čvorišta

Dubai preuzima primat najvećeg svjetskog čvorišta

adminadmin2. Februara 2014. — 10:51Nema komentara7 minuta čitanja

emiratesDUBAI, Uskoro će aerodrom u Dubaiju preuzeti od Hitroua primat najvećeg svjetskog čvorišta po broju inostranih putnika i tako zacementirati „veliku zalivsku trojku“ .

Tu trojku čine Emirati, Etihad i Katar Erlajns. Njima su pozicionirane vazdušne luke, baza i odskočna daska – kao vodeće globalne avio prevoznike 21. vijeka.

Mnogi faktori doprinijeli su tom usponu, mada su prihvatanje rizika i ulaganje u linije ka tržištima u razvoju, koje su etablirani globalni prevoznici zanemarili, vjerovatno njihovi najsnažniji aduti.

Činjenica da britanski, za razliku od bliskoistočnog rivala, ima stroge propise o noćnom letenju, nije jedino objašnjenje za smjenu na vrhu najfrekventnijih svjetskih aerodroma, kao što ni državne subvencije koje evropski i američki giganti u avioprevozu, poput Lufthanze ili Delta Erlajnsa, citiraju kao razlog za gubljenje svoje vodeće pozicije, nisu dovoljno ubjedljiv razlog kojim bi se objasnila vladavina zalivskog trijumvirata u avio prostoru.

Moglo bi se reći da je trojci jednostavno upala kašika u med, da se nađu na pravom mjestu u pravo vrijeme.

Najveća od ove tri kompanije, Emirates, operiše sa dva gigantska aerodroma i ima flotu od 200 širokotrupnih aviona (ne računajući novu novembarsku porudžbinu od 150 boingovih modela 777H i 50 aviona tipa erbas A380s) koji opslužuju Evropu, Aziju, Sjevernu i Južnu Ameriku i Afriku. Srećno smješteni na osam sati od destinacija na istoku i zapadu na kojima živi ili ka njima hrli dvije trećine svjetske populacije, tri kompanije (od kojih su druge dvije znatno manje od Emirates), ubiru plodove globalizacije čiji se putevi ukrštaju u ovom dijelu svijeta.

Sva tri operatera imaju koristi od povoljnog poreskog tretmana (zarada i dobiti korporacija), ekonomija u kojima vladaju niske plate, činjenice da zaposleni nisu sindikalno organizovani, a vlade susretljivo investiraju u infrastrukturu neophodnu da podrži aviosaobraćaj koji, što se Dubaija tiče, doprinosi sa jednom trećinom stvaranju BDP.

Među mnogobrojnim teorijama o uspjehu „trojke“, analitičari navode i niže operativne troškove, forsiranje aviona koji mogu da prenesu velike kargo terete i davanje primata dugačkim linijama gdje ima malo međusletanja na usputne evropske aerodrome, mlađu flotu koja iziskuje niže troškove održavanja i niže cijene usluga na domicilnim aerodromima (što ove kompanije takođe demantuju).

Ideju da avioprevoz bude motor ekonomskog rasta emirate koji ima male zalihe nafte i gasa, dao je šeik Muhamed bin Rašid al-Maktum, treći sin šeika Rašida i sadašnji vladar Dubaija, piše Fajnenenšel Tajms, pozivajući se na predsjednika upravnog odbora Emirates šeika Ahmeda bin Saeda el Maktuma. Šeik Ahmed, pak, piše FT, oličenje je besprijekorne veze između vlade i vazduhoplovne industrije – on je ne samo na čelu Emirates već i kompanije Dubai Airports, operatera međunarodnog aerodroma u Dubaiju i predsjednik je regulatornog tijela zaduženog za civilni vazduhoplovni prostor, piše FT. Ove kombinovane uloge su mu omogućile da olakša brzu ekspanziju Emirates u protekloj deceniji.

Zalivski biznis model nije nešto što bi tek tako moglo biti kopirano. Zapravo, kako je to na nedavnom avio-samitu rekao Abdul Vahab Tefaha, generalni sekretar udruženja arapskih avio prevoznika Arab Air Carriers Organisation (AACO) – nismo svi stvoreni isti.

Gradeći svoj uspjeh na geografskoj poziciji, vladinim politikama koje su podržale razvoj avioindustrije i relativnoj političkoj stabilnosti, neke od članica AACO – Emirates, Etihad i Katar Ervejz – stvorili su uspješne poslovne modele koji kombinuju cjenovnu efikasnost, snažan rast i kvalitet usluge – tamo gdje drugi nisu mogli da ih slijede. Bahreinski i kuvajtski avioprevoznik na primjer, ne mogu se porediti sa prvom trojkom, iako im ne manjka ni geografija a ni moćna vlada.

AACO prevoznici su u periodu 2003-2013 utrostručili broj putnika unutar arapskog svijeta (60 miliona krajem ove godine), udvostručili broj onih koji idu od Bliskog istoka ka Evropi (44 miliona), tri puta uvećali zakupljena sjedišta ka srednjoj Aziji i Australaziji (12 miliona) i znatno povećali svoj saobraćaj ka podsaharskoj Africi, iako je, kad je riječ o ovom posljednjem, u pitanju tržište u povoju. Jedino su Severna i Južna Amerika daleko od ovih cifara zbog udaljenosti i male tražnje.

Činjenicu da je udio AACO na tri najveća tržišta od 2003. do danas opao, analitičari objašnjavaju snažnom unutararapskom konkurencijom koja je iznedrila „Flajdubai” i „Džazira Ervejs”, atraktivnom evropskom i prije svega novom azijskom aviprevozničkom konkurencijom na azijskim linijama, gdje je udio AACO na tržištu tokom protekle decenije pao sa 70% na oko 46%.

Ovaj trend, međutim, ne važi za trojku koja ima ambiciozne planove. Emirates, koji 25 godina uzastopno bilježi pozitivno poslovanje, namjerava da poveća svoju flotu do 2025. na 350 do 450 letilica. Već sada je suštinski najveći globalni svjetski avioprevoznik iako formalno vrh drže američki takmaci zahvaljujući načinu na koji se izračunava mjesto na rang listi – na bazi množenja putnika sa brojem pređenih kilometara gdje veliki broj dugačkih domaćih ruta poboljšava skor SAD. Etihad, koji ima 83 aviona, namjerava da utrostruči njihov broj do 2026, dodatno ulažući i u novi terminal aerodroma u Abu Dabiju do 2017.

„Nećemo pokoriti svijet“ kaže Tafiha, dajući skromne procente o učešću AACO u međunarodnim rutama, na primer 7% učešća u broju prodatih sjedišta za međunarodne letove u Evropi, manje od 3% u SAD i manje od 7% u Aziji. „Mi tražimo naše mjesto pod suncem nudeći prevoz ka rutama za koje drugi prevoznici nisu pokazali interesovanje“, kaže Tafiha. Jedna nedavno objavljena analiza Kapa centra za avijaciju, međutim, skreće pažnju da ove brojke ne pokazuju udio arapske asocijacije avioprevoznika u saobraćaju između Evrope i Azije koji imaju konekcije na Bliskom istoku, kroz koje „velika zalivska trojka” ostvaruje uticaj na globalni aviosaobraćaj.

Možda je najvažniji faktor uspjeha zalivske trojke bila njihova volja da, za raziku od konzervativnog kalkulisanja velikih avioprevoznika, preuzmu rizik ulazeći na tržišta koja su drugi prevideli ili ih nisu na vrijeme ocijenili kao atraktivna.

„Emirates su aviokompanija koja je bila spremnija da prihvati rizike jer je vidjela i na koji način će joj se to isplatiti” izjavio je Džon Lihi, jedan od Erbasovih direktora. „Ako pogledate neke od prevoznika sa tradicijom vidjećete da su oni igrali na kartu smanjenja rizika.“

Zalivska trojka je na vrijeme uočila da su veliki avioprevoznici previdjeli da uspon tržišta u razvoju nije praćen dobrom povezanošću sa globalnom mrežom avio ruta ka svjetskim trgovinskim centrima i da na tom tržištu nema jakih lokalnih avioprevoznika. Tako je Katar Ervejz još 2009. i 2010. uspostavio letove za Ho Ši Min i Hanoj u Vijetnamu i danas je treći najveći strani avioprevoznik u toj zemlji, a 2012. su ga slijedili Emirates i ove godine Etihad, koji se interesuje za tržišta poput bangladeškog i pakistanskog.

U tom ključu vodeći njemački stručnjak avioindustrije Hajnrih Grosbongart ocijenio je da je „Jat bio zanimljiv Etihadu jer saobraća na linijama koje nisu interesantne najvećim evropskim kompanijama poput Lufthanze ili Er Fransa”, primjetivši da „Er Srbija lako može postati veza putnicima za daleke destinacije u Sjevernoj Americi i Aziji“.

Iako evropske i američke kompanije konstantno stavljaju primjedbe, od svojih vlada traže da im pruže zaštitu kroz raznovrsne propise, ukidanje mogućnosti kreditiranja preko njihovih domicilnih izvoznih banaka i otežan pristup za slijetanje na evropske aerodrome, tri zalivska avioprevoznika nailaze na sve manje otpora i u Evropi i u SAD. Jedan od razloga, navode analitičari, jeste duga praksa liberalizacije tržišta, a drugi je nesumnjivo finansijske prirode.

Tri zalivska prevoznika su u novembru od Boinga naručili avione u ukupnoj kataloškoj vrijednosti od 101,2 milijarde dolara, dok je od Erbasa naručeno letjilica u vrednosti od 39 milijardi dolara.

„Našim nabavkama čuvamo radna mjesta u Boingu i Erbasu. Zašto bi smo ušli u ove kupovine ako nam neće dati prava slijetanja u Evropi i SAD? Uvek mogu da uzmu svoje avione natrag, ali sumnjam da ćemo stići do toga”, izjavio je šeik Ahmed.  B&F

aerodrom dubai izbor putnici svjetsko cvoriste
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakLaptop kojem neće trebati električna energija
Sljedeći članak Agrokor izlazi iz pregovora o preuzimanju Merkatora?

Povezani članci

Capital teme 05 minuta čitanja

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

Stav 04 minute čitanja

Plan rasta – plan koji pokreće Bosnu i Hercegovinu

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

5. Decembra 2025. — 16:5505 minuta čitanja

Predložene izmjene Zakona o uređenju prostora i građenju drastično i bez opravdanog razloga centralizuju ključne nadležnosti

Nastavlja se rat banaka i UIO

5. Decembra 2025. — 15:43

Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

5. Decembra 2025. — 14:20

Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

5. Decembra 2025. — 13:31

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.