BANJALUKA, Glavni tržišni inspektor Republike Srpske Borka Surtov izjavila je danas da je u 25 odsto inspekcijskih kontrola utvrđeno da poslodavac krši neki od propisa, a samim tim i neki od segmenata zaštite potrošača.
Surtova je navela da Republička tržišna inspekcija godišnje obavi više od 7.000 kontrola, a inspekcije u lokalnim zajednicama oko 13.000 kontrola, gdje se u 80 odsto slučajeva kontroliše segment zaštite potrošača.
“U ovoj godini uradili smo oko 5.500 kontrola, gdje smo izdavanje fiskalnih računa kontrolisali više od 4.000 puta. U više od deset odsto slučajeva zabilježeno je kršenje propisa”, rekla je Surtova novinarima prije konferencije o zaštiti potrošača, koju petu godinu organizuje Ministarstvo trgovine i turizma Republike Srpske.
Ona je dodala da potrošači treba da znaju da su njihova osnovna prava definisana Zakonom o zaštiti potrošača, ali da postoje i pravila koja treba da poštuju, a to je da moraju da traže račun.
“Potrošači svoja prava mogu da ostvare samo ako imaju fiskalni račun”, naglasila je Surtova.
Kad je riječ o temi ovogodišnje konferencije, a to je zaštita potrošača u sektoru telekomunikacija, ona je istakla da je čest primjer kršenja prava potrošača prilikom oglašavanja.
“To je najčešće kod ponuda određenih usluga, za koje se na oglasima ne daje dovoljno informacija. Tako se odlučite za cijenu usluge koju vidite na oglasu, a kada vam se ispostavi račun, ta je cijena mnogo veća”, objasnila je Surtova.
Ona je navela da takva kršenja prava potrošača inspekcija može lako utvrditi, dok je mnogo teže rješavati problem visokih računa za telekomunikacione usluge, na što se građani takođe mnogo žale.
Pomoćnik ministra za trgovinu Dušanka Tegeltija istakla je da je Ministarstvo trgovine i turizma Republike Srpske ove godine izdvojilo 100.000 KM za zaštitu potrošača.
“Od tog iznosa finansiramo rad udruženja za zaštitu potrošača, gdje svakom udruženju dodjeljujemo 4.800 KM godišnje, dok je ostatak sredstava namijenjen projektima udruženja”, navela je Tegeltija.
Ona je dodala da, osim predstavnika ministarstva i tržišne inspekcije, na konferenciji učestvuju predstavnici Ministarstva spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, udruženja za zaštitu prava potrošača, kompanije “M:tel” i Regulatorne agencije za komunikacije.
Sekretar Pokreta potrošača Republike Srpske Dragovan Petrović naglasio je da je u posljednje vrijeme dosta pritužbi iz oblasti telekomunikacija, te da je problem što pružaoci usluga korisnicima nude takve ugovore u kojima oni nemaju gotovo nikakvih prava. Srna