BUKUREŠT, Premijeri Srbije, Kine i Mađarske postigli su danas u Bukureštu dogovor o zajedničkom projektu modernizacije željeznice između Budimpešte i Beograda. Predsjednik Vlade Srbije Ivica Dačić je poručio da je to prilika da se postave visoki tehnološki ciljevi u regionu i da ono što je donedavno predstavljalo naučnu fantastiku postane realnost.
“Za Srbiju nema dileme – Kina je naš prijatelj i sa Kinom imamo strateško partnerstvo. Srbija je otvorena za kineske investicije i već imamo u Srbiji nekoliko infrastrukturnih projekata koji se realizuju”, rekao je Dačić na zajedničkoj konferenciji za novinare sa Li Kećijangom i Viktorom Orbanom.
On je prethodno imao odvojene bilateralne susrete sa premijerima Kine i Mađarske.
Dačić je naglasio da je taj pravac od Budimpešte do Beograda za Srbiju izuzetno važan.
“Od modernizacije željeznice i izgradnje autoputeva zavisi tranzit kroz Srbiju”, rekao je Dačić.
On je istakao da je, najavljujući modernizaciju ove željeznice i brzine kojima će se vozovi na ovom pravcu kretati, “dosta politički rizikovao u Srbiji” jer mu nisu vjerovali, s obzirom na to da je sada prosječna brzina vozova u Srbiji 42 kilometra na sat.
“Našao sam se na naslovnoj strani jednih novina u svemirskom odjelu kao da pričam o naučnoj fantastici”, rekao je on.
Dačić je, međutim, dodao da bi volio da, iako možda neće biti moguće ostvariti brzine kao u Šangaju, region zahvaljujući ovom projektu “postavi visoke tehnloške ciljeve i da naučna fantastika postane realnost”.
Predsjednik kineske vlade Li Kećijang saopštio je novinarima da je sa Viktorom Orbanom i Dačićem postignut dogovor o projektu, kao i da se odmah pristupi formiranju Radne grupe kako bi što prije počela njegova realizacija.
“Ovaj projekat je prekretnica”, poručio je Li, naglasivši da su proizvodi “made in China” poznati širom svijeta, a da je to sada slučaj i sa kineskom tehnologijom i opremom.
Prema Orbanovim riječima, radi se o projektu kakvog do sada nije bilo – između Kine, članice EU i evropske zemlje koja još nije u Uniji, a koji sve strane stavlja u “pobjedničku poziciju”.
“Ono što sigurno znamo jeste da će Kina biti izuzetno jaka u budućnosti, a da će centralna i istočna Evropa biti motor razvoja u Evropi”, rekao je Orban, izrazivši zahvalnost Kini na sredstvima koje, kako je rekao, evrozona nije u stanju da obezbijedi.
Kako je dodao, nada se da će ovo služiti kao “primjer za budućnost”.
Premijeri nisu na konferenciji za novinare naveli kolika je vrijednost ovog projekta.
Kina će, međutim, za projekte u zemljama centralne i istočne Evrope izdvojiti deset milijardi dolara.
Dačić je ranije izjavio da je bi nakon rekonstrukcije pruge, vozovi na dionici Beograd – Budimpešta trebalo da se kreću brzinom većom od 200 kilometara na čas.
U delegaciji sa premijerom Srbije su i ministarka energetike Srbije Zorana Mihajlović i ministar saobraćaja Srbije Aleksandar Antić. Tanjug