BANJALUKA, Uprava za indirektno oporezivanje (UIO) BiH će sprovesti posebne kontrole carinjenja vozila zbog uočene pojave da se ista ili slična vozila različito carine, saznaju “Nezavisne”.
Uvoznici automobila kažu da carinarnice ne primjenjuju iste standarde pri utvrđivanju poreske osnovice za carinjenje vozila, pa tako, na primjer, u Gradišci i Novom Gradu “prolazi sve”, dok u Banjaluci i validne fakture šalju na dodatne provjere, čime takođe nanose štetu uvoznicima.
Banjalučka firma “Gas sistem” kaže da im je Carinska ispostava Banjaluka, pri uvozu automobila, više puta neosnovano zaračunavala višu poresku osnovicu, što ih ometa u normalnom poslovanju.
Danijel Kresojević, direktor te firme, tvrdi da im banjalučka carinarnica stalno podiže iskazanu PDV osnovicu na cijenu dopremljenih vozila iz Slovenije, iako imaju urednu prateću dokumentaciju. Tako mu 1. februara ove godine na uvezeni sitroen C4 nisu prihvatili fakturisanu cijenu od 2.770 evra, već su je korigovali i uvećali carinsku i PDV osnovicu zbog koje je umjesto 1.031,49 KM poreza morao da plati 2.219,29 KM.
UIO je naknadno, 19. marta, u postupku po njihovoj žalbi, utvrdila da je faktura bila regularna i donijela odluku o vraćanju poreske osnovice u skladu s čim je banjalučkoj firmi kasnije vraćen višak uplaćenih sredstava u iznosu od 1.187,80 KM.
Misleći da je u pitanju slučajnost, u “Gas sistemu” su uvezli još dva automobila prilažući fakture, obrazac EUR 1, izvozne deklaracije i dokaze o plaćanju po iskazanoj cijeni, ali se opet susreću s nepriznavanjem iskazane fakture, jer se, navodno, cijena ne slaže s katalogom UIO.
“Nemam ništa protiv provjera faktura, ali carinik za to, valjda, mora imati neke argumente, a ne samo ‘osnove sumnje’ koje se ispostave neutemeljenima. Problem je to što mi neosnovano zaračunavaju više cijene i drže novac na nekoliko mjeseci i kasnije ga bez kamate vraćaju, čime u tom periodu ostajem bez obrtnih sredstava”, naglašava Kresojević.
U UIO odgovaraju da se svaki postupak uvoznog carinjenja mora uraditi u skladu sa Zakonom o carinskoj politici i u skladu s podzakonskim aktima.
“Utvrđivanje carinske vrijednosti vrši se u skladu s članovima 26. do 30. Zakona o carinskoj politici BiH, a svaki pojedinačni postupak sprovodi carinska služba na terenu, koja ima uvid u stvarno stanje robe i svu neophodnu dokumentaciju”, kaže Ratko Kovačević, načelnik Odjeljenja za komunikacije UIO.
Kresojević, pak, kaže da to nije sporno, već to što se umjesto zakonske mogućnosti provjere fakture uz carinjenja po iskazanoj cijeni, suočava isključivo s korigovanjem cijene i oporezivanjem po višoj osnovici.
“Prinuđen sam da tužim UIO i tražim odštetu s kamatom od 0,06 odsto po danu zadržavanja mog novca, po istom principu po kojem i oni zaračunavaju zatezne kamate”, naglasio je Kresojević.
Upitan da li postoji razlog zbog koga bi bio “na meti” carinskih službenika u Banjaluci, Kresojević kaže da ne vidi drugog motiva sem pretpostavke da nekome smeta zato što je jedan od rijetkih uvoznika koji vozila carini u banjalučkoj carinarnici, a ne u “prohodnijim” obližnjim carinarnicama.
Tragom toga, “Nezavisne” su u carinskim krugovima saznale da je u carinarnicima u Gradišci i Novom Gradu uobičajeno da prolaze fakture s odstupanjima i do 80 odsto od kataloških cijena.
U UIO su stoga najavili da će započeti s kontrolom zakonitosti i jednoobraznosti postupanja svih carinskih ispostava pri carinjenju vozila kako se ne bi dešavalo da se ista ili slična vozila različito carine.
“Tamo gdje se kontroloma utvrdi nepravilno postupanje prilikom carinjenja vozila biće pokrenuti i odgovarajući disciplinski postupci”, istakao je Ratko Kovačević. Nezavisne novine