BANJA LUKA, Poslovne novine i LRC-a, uz partnerstvo s Addiko Bank, organizovali su okrugli sto o temi “Finansiranje izvoza” u Banjoj Luci i na taj način zaokružili projekat “100 najvećih u Bosni i Hercegovini” za 2018. godinu.
Učesnici panel diskusije bili su predstavnici nadležnih institucija i bankarskog sektora te kompanije koje aktivno učestvuju u izvozu, koji su ocijenili da BiH postoje dobri trendovi, ali da su potrebe daleko veće te da je prošlo vrijeme jeftine radne snage i usluge.
Direktorica projekta “100 najvećih u BiH” Alena Ahmetspahić-Fočo kazala je da ovu priču prati tradicija duga tri decenije, a da su kompanije rangirane po kategoriji malih, srednjih i velikih preduzeća.
Istaknula je kako je broj firmi u BiH rastao za dva odsto, broj zaposlenih četiri odst, dok je izvoz veći za 12 odsto, a u Republici Srpskoj za čak 15 odsto, dodajući da je “top opština izvoznik Mostar s 28 odsto rasta, a prerađivačka industrija ima udio izvoza u prihodu od 41 odsto”.
Direktor LRC-a, kompanija koja posjeduje značajnu bazu podataka o svim registrovanim bh. privrednicima, Emil Kučković napomenuo je da oni 18 godina prikupljaju podatke i rade analitiku koja klijentima olakšava poslovanje, a mnoga potraživanja mogu biti spriječena ukoliko privrednici koriste mehanizme koje nude.
Direktorica Sektora privrede Vanjskotrgovinske komore BiH Ognjenka Lalović istaknula je ulogu Komore u nastupu na inostranim tržištima, te dodala da je veoma važno da privrednici u klauzulama ugovora ne zaborave arbitražni sud.
Prva instanca izvoznicima trebala bi biti banka, s obzirom na to da je za klijente najvažnije da se osiguraju od rizika, a ukazano je i na to da se poslovne navike naših ljudi trebaju mijenjati i da se njihova svijest treba podići na viši nivo.
Predstavnici Addiko banke poručili su da privrednici trebaju znati da banka prvenstveno čuva svakog svog klijenta i na taj način čuva i sebe jer imati pravu banku za partnera od ključnog je značaja za svakog klijenta, saopštili su organizatori.
– Izvoz je jedan od stubova svake države, a da bi se izvozilo mora se ispuniti veliki broj uslova. Pronaći partnera težak je zadatak, jer povjerenje se veoma teško stiče, a lako gubi. To je trnovit i jako težak put u kojem nailazite na veliki broj provjera – kazao je Milijan Mirković iz Termoelektro d.o.o. Brčko.
Na skupu je ukazano na to da je najvažnije biti realan i jasno definisati koje su to tržišne niše prioriteti za bh. izvoznike, a potrebno je raditi na koordiniranom pristupu kako prilike ne bi promaknule uz zaključak da se može ići naprijed, ali da je potrebno jasno definisati šta se želi. Fena