TORINO/CIRIH, Svijet je u srijedu bio šokiran zbog smrti spasioca italijanskog Fijata Serđa Markionea, koji je tu kompaniju sa ivice bankrota doveo na Njujoršku berzu.
Blumerg podsjeća da je Markione Fijat s ivice bankrota uspio dovede na Njujoršku berzu, gdje se 13. oktobra 2014. godine oglasilo zvono koje je oznažilo berzanski debi kompanije Fijat Krajsler automobili NV, sa sjedištem u Londonu.
Markioneu je, po stupanju na čelnu poziciju u Fijatu, deset godina prije toga predata kompanija koja je izgubila više od šest milijardi evra u 2003.
On je, međutim, do 2005. godine vratio na staze profita, uspjevajući da od “DŽeneral motorsa” dobije dvije milijarde dolara na ime raskidanja alijanse, otpuštajući hiljade radnika, uvodeći nove modele, i smanjujući vrijeme za izlazak novih modela na tržište na samo 18 mjeseci sa ranije četiri godine.
Uspio je da vrijednost Fijat uveća za više od deset puta kroz restrukturiranje auto-poslovanja i razdvajanje aktiva.
Najveće takvo razdvajanje se dogodilo 2015. godine kada je Ferari uspješno lansirao akcije na Milanskoj berzi.
Veliku ulogu odigrao je i u dolasku ili povratku torinskog giganta u Kragujevac, pa je tako kompanija Fijat automobili Srbija osnovana 2008. godine u partnerstvu sa Vladom Srbije, a u proljeće 2012. Markione je lično prisustvovao početku rada pogona u Šumadiji u kojima je započela serijska proizvodnja modela “fijat 500L”.
Markione je bio čovjek koji je sa ivice bankrota spasao dva legendarna autoproizvođača iz Torina i Detroita.
Torinski list naziva ga globalnim menadžerom koji je odveo Fijat u budućnost i naglašava da je upravo “globalno” riječ koja najbolje definiše ono što je oličavao Markjone.
Markione je Elkanu i novom izvršnom direktoru Majklu Menliju ostavio FCA grupaciju bez ikakvog duga, sa očekivanih četiri milijarde evra u kasi na kraju ove godine, kao i plan razvoja koji je iznio prošlog juna, a koji predviđa 45 milijardi evra investicija do 2022. godine i 25 novih modela automobila.
Kada je prije skoro 5.500 dana kao relativno malo poznati menadžer kanadsko-italijanskog porijekla preuzeo kormilo Fijata, situacija je bila sve samo ne ružičasta.
Jednu od prvih prezentacija onoga što namjerava da uradi sa gigantom iz Torina te 2004. izveo je pred analitičarima koristeći kao muzičku podlogu pjesme Bobija Mekferina, afroameričkog džez muzičara čije pjesme imaju primese repa.
Džez je, kao i kuvanje i kvalitetna vina, spadao u Markioneove strasti. Tu su se ubrajali i brzi automobili, prije svega naravno marke “Ferari”, ali i pored novca koji mu je donijelo uspješno upravljanje prvo “Fijatom”, a potom i FCA, nije se razmetao pretjeranim luksuzom, pa je zabilježeno da nikada nije posjedovao jahtu.
Čini se da su ipak najveća strast bili menadžerski uspjesi, a najveći je izveo u januaru 2009. kada je potpisao prvi ugovor o preuzimanju 35 odsto vlasništva Krajslera, ne potrošivši pritom ni evro iz kase torinske firme.
Nakon izbijanja svjetske finansijske krize nekih pola godine ranije, administracija tadašnjeg predsjednika SAD Baraka Obame očajnički je tražila spasioca za veliku američku automobilsku marku koje se bukvalno raspadala. Spasioca je Obama pronašao upravo u Markioneu.
Serđo Markione rođen je 1952. godine u Kjetiju, u italijanskom regionu Abruco, a sa 14 godina emigrirao je u Kanadu sa ocem Končecijom koji je bio karabinjer i majkom Marijom. Nakon teških godina prilagođavanja na strani jezik i okruženje, uspio je da diplomira iz čak tri oblasti, prvo je završio filozofiju, potom prava, a onda i ekonomiju.
Prve važne menadžerske uspjehe ostvario je u Švajcarskoj gdje je njegov talenat u ozdravljivanju kompanija koje su upale u krizu primjetio Umberto Anjeli, mlađi brat osnivača Fijata, koji ga je i preporučio upravi u Torinu.
FCA je u subotu, nakon sastanaka upravnih odbora ove grupacije, kao i Ferarija i CNH indastrijala, objavio da se Markjoneovo zdravstveno stanje, nakon neočekivane komplikacije tokom oporavka od operacije ramena u Švajcarskoj, značajno pogoršalo i da on “neće biti u stanju da se vrati na posao”.
Na funkciji u FCA zamjenio ga je Majk Menli, koji je u kompaniji bio zadužen za “Džip”, izvršni direktor “Fijata” postao je Luis Kamileri, a na čelu “CNH indastrijala” umjesto Markjonea našla se Suzan Hejvud.
Doskorašnji izvršni direktor FCA Serđo Markione umro je u srijedu u bolnici u Cirihu nakon što je poslije operacije desnog ramena doživio srčani zastoj, a po uključivanju na aparate i infarkt, navodi torinska “Stampa”.
Navodi se da su uz 66-godišnjeg Markionea u sobi ciriške Univerzitetske bolnice bili supruga Manuela Batecato i sinovi Alesio i Tajler.
“Stampa” navodi da je Markione primljen u tu bolnicu prije tri nedjelje i predviđan mu je samo kratki period oporavka poslije operacije.
Nakon prve faze oporavka, uslijedila je iznenadna komplikacija zbog koje je došlo do srčanog zastoja. Markione je prebačen na reanimaciju, gdje je priključen na mašine za održavanje u životu.
Prilikom reanimacije, doživio je i infarkt koji je doveo do prirodne smrti. Prema izvorima “Stampe” iz ciriške bolnice, tumor nije bio uzrok Markjoneove smrti. Tanjug