- Smanjenje subvencija ugrozilo tekuću likvidnost
- Rok za završetak restrukturisanja više puta pomjeran
DOBOJ – Nakon sedma godina i više probijenih rokova proces restrukturisanja preduzeća „Željeznica RS“ (ŽRS) je prema zvaničnim informacijama okončan, ali time nije zagarantovana finansijska stabilnost preduzeća.
Naime, ŽRS se od 2017. godine nalaze u procesu restrukturisanja koje se finansiralo kreditom Svjetske banke od 100 miliona KM.
Rok za završetak restrukturisanja do sada je u više navrata pomjeren, a kao zadnji rok za završetak tog posla određen je kraj 2024. godine.
Iz ovog preduzeća poručuju za CAPITAL da je rok ovaj put ispoštovan, te da nema potrebe za produžetkom.
„Sam proces bio je izuzetno složen i podrazumijevao je donošenje i provođenje izuzetno značajnih odluka, promjena, kao i zakonom propisanih aktivnosti, koje nisu zavisile samo od Željeznica RS, te je u skladu s tim i produžetak roka bio opravdan, što je i potvrđeno od strane Svjetske banke“, naveli su u ovom preduzeću.
Kazali su da je Svjetska banka realizaciju ovog projekta okarakterisala zadovoljavajućim.
Podsjetili su da se restrukturisanje ŽRS sprovodilo kroz tri komponente i to finansijsko, restrukturisanje radne snage i organizaciono restrukturisanje.
„U okviru prve komponente finansijskog restrukturisanja sva dugovanja iz ranijeg perioda prema Poreskoj upravi RS i radnicima su izmirena. Po pitanju druge komponente i smanjenja broja zaposlenih, ŽRS su ugovorom o restrukturisanju ispunile zacrtani cilj. U samom procesu preduzimaju se koraci kako bi struktura zaposlenih bila optimalna i zadovoljila potrebe preduzeća u narednom periodu“, naveli su u ovom preduzeću.
Dodali su da su u toku aktivnosti završne faze za prelazak na novi način organizacije preduzeća u okviru treće komponente projekta.
Navode da će ŽRS biti organizovane kao preduzeće sa tri sektora i to zajednički poslovi, poslovi infrastrukture i poslovi operacija (putnički i teretni saobraćaj).
Upitno finansiranje preduzeća
„Imajući u vidu činjenice da je u poslovnoj 2024. godini došlo do globalnog pada privredne aktivnosti, kao i elementarne nepogode koja je izazvala potpuni prekid željezničkog saobraćaja na dionici pruge u Jablanici FBiH, došlo je do smanjenja obima prevoza roba u ŽRS, što je dovelo do pada poslovnih prihoda u odnosu na prethodnu godinu i u odnosu na plan. Ova činjenica, kao i činjenica da su sredstva Vlade RS za finansiranje željezničke infrastrukture i sufinansiranje željezničkog putničkog saobraćaja sa prvobitno ugovorenih 20 miliona za 2024. godinu, rebalansom budžeta smanjena na 10,8 miliona KM, dovele su do ugrožavanja tekuće likvidnosti Željeznica RS“, naglasili su u ŽRS, ali nisu precizirali da li će i na koji način će biti obezbijeđene potrebne finansije za funkcionisanje ovog preduzeća
Samo su naveli da „Željeznice RS“, kao ni bilo koje željeznice u svijetu, ne mogu biti samoodrživ sistem u smislu da mogu pokriti sve rashode iz sopstvenih prihoda.
„U toku su aktivnosti na potpisivanju višegodišnjih ugovora o finansiranju željezničke infrastrukture i sufinansiranju putničkog saobraćaja između Željeznica RS i Vlade RS kao većinskog vlasnika. Održivost ŽRS u budućem periodu zavisiće od podrške Vlade RS, kroz pomenute ugovore i kroz ulaganje u obnovu postojećih infrastrukturnih i mobilnih kapaciteta“, naveli su u Željeznicama.
ŽRS muče nagomilani gubici
Da je finansijska situacija ovog preduzeća neizvjesna pokazuju i njihovi izvještaji.
ŽRS su završile treći ovogodišnji kvartal u minusu od 22,5 miliona KM, što je za 6,6 miliona KM više u odnosu na isti period prošle godine.
Tepavčević: Odnos Vlade RS prema ŽRS je maćehinski
Da se ŽRS i dalje nalaze u problemima nedavno je upozorio i predsjednik Konfederacije sindikata RS Željko Tepavčević. On je odnos Vlade prema Željeznicama okarakterisao kao maćehinski navodeći da se to ogleda u konstantnom smanjenju granta iz budžeta RS koji je u 2023. i 2024. sveden na deset miliona te da je i za 2025. planirano toliko.
„Taj grant je predviđen za održavanje infrastrukture za bezbjedan saobraćaj kao i za sufinansiranje putničkog saobraćaja i ovim smanjenjem se dovodi u pitanje bezbjednost saobraćaja i opstanka Željeznica“, naveo je Tepavčevića u saopštenju početkom decembra kada je u Narodnoj skupštini RS razmatran Program ekonomskih reformi.
Upozorio je da ukoliko Vlada ne poveća grant ili ne nađe neki drugi način finansiranja slijedi brzo gašenje Željeznica ili njihova prodaja.
„Jedini rezultat restruktuiranja jeste taj da ima sada manje zaposlenih nego je to predviđeno Sporazumom sa svjetskom bankom, ali i porazna činjenica da se 70 odsto zaposlenih u „Željeznicama“ radi za najnižu platu“, naveo je on.
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Treba i ovde Tuzilastvo BIH ispitati za ovo rekostruisanje, oteli su od akcionara akcije. Nije ni ovde sve po zakonu, treba ispitati ove sto su ucestvovali u ovome i zatvoriti.Ovi su opljackali 1940 ljudi akcionara. Sve u aps treba, doce i njihovo vrijeme da odgovaraju, nema ovde zastare.
Samo se ovde prodaje prica kako ”nigdje u svijetu zeljeznice ne mogu bez potpore”…. samo ovde takvim sistemom upravljaju nesposobni pa ne moze bez subvencija