DOBOJ, Za umanjeni topli obrok iz ranijih godina i neisplaćeni regres radnici Željeznica RS će u prosjeku dobiti po 4.600 maraka, bez pripadajućih kamata. Da bi Željeznica to isplatila na vrijeme, pobrinuće se Osnovni sud koji će obezbjediti mjere za izvršenje presude, pa i moguću plejnidbu imovine.
Taman što su plate počele redovno da stižu i stabilizovalo se funkcionisanje sistema Željeznica Republike Srpske, pred ovim preduzećem od posebnog značaja za Republiku Srpsku ponovo je neizvjestan period.
Za 124 željezničara, koji su pred Vrhovnim sudom Republike Srpske dobili spor protiv preduzeća, Željeznice Srpske treba da isplate 579.000 maraka i dok to ne izvrši imaće problema sa normalnim finansijskim funkcionisanjem.
Za početak, sudija Radmila Radojčić je već naložila Ministarstvu unutrašnjih poslova da se u “Željeznicama Republike Srpske” ne može izvršiti preregistracija i prometovanje službenih automobila.
– Imamo nagovještaje da je 2.200 naših radnika tužilo preduzeće, ili su tužbe u pripremi. Ukoliko se primijeni tumačenje Suda da se regres, topli obrok i druge naknade koje nisu u okviru redovne plate isplaćuju na teret materijalnih troškova, to bi cijeli sistem i njegovo funkcionisanje moglo dovesti u velike probleme – kaže generalni direktor “Željeznica Republike Srpske” Dragan Savanović.
On je prezentovao podatke po kojima trenutno zaposlenih 3.219 radnika redovno primaju platu, za razliku od prije četiri godine kad je Savanović došao na čelo Željeznica Republike Srpske i kad su mjesečna primanja kasnila tri mjeseca. U ovoj godini radnicima su uplaćeni i doprinosi i pored kašnjenja uplate grantova od Vlade Republike Srpske. Oktobarski je, naime, tek u dospjeću, a ostaje da se doznače po 33 odsto predviđenih za april, maj i jun.
Ali, ukoliko bi radnicima morali da plate dosuđeni iznos, to bi poremetilo kompletnu koncepciju zacrtanih pravaca stabilizacije Željeznica Republike Srpske. Teško je i zamisliti koje posljedice bi bile, ako bi po analogiji i za tužbe svih koji su tužili ili nameravaju to da urade preduzeće moralo da plati 20 miliona maraka.
Pravna služba “Željeznica Republike Srpske” je na prvu grupu presuda uputila apelaciju Ustavnom sudu BiH, kao i zahtjev za vanredni pravni lijek. Očekuju i da se u rješavanje problema uključi resorno Ministarstvo saobraćaja i veza Srpske, kao i Vlada Srpske.
“Svjesni smo da je sudstvo nezavisno, ili bi barem tako trebalo da bude, ali je tumačenje za isplatu dodataka na platu na teret materijalnih troškova naprosto nelogično i neodrživo. Donijelo bi probleme i svim ostalima poslodavcima u Republici Srpskoj”, kaže direktor Savanović. Večernje novosti