BANJALUKA, “Željeznice RS“ planiraju u ovoj godini da posluju sa gubitkom od 20,64 miliona maraka, navedeno je u trogodišnjem planu poslovanja ovog preduzeća koji će biti razmatran na vanrednoj Skupštini akcionara zakazanoj za 5. februar.
Nešto manji minus “Željeznice“ planiraju u iduće dvije godine. Planirani gubitak u 2017. godini iznosi 19,4 miliona KM, dok u 2018. u ŽRS očekuju minus od 18,39 miliona maraka.
„Željeznice“ u ovom trogodišnjem periodu planiraju i da smanje broj radnika. Na kraju oktobra 2015. godine u ovom preduzeću je radilo 3.208 radnika.
U ovoj godini taj broj bi trebalo da bude smanjen na 3.115, u idućoj na 3.050, dok bi u 2018. godini ŽRS trebale da zapošljavaju 2.985 radnika.
Pitanje viška zaposlenih, kako je navedeno, biće rješavano penzionisanjem radnika, preraspoređivanjem u druga društva i isplaćivanjem otpremnina.
„Budući da je planom ljudskih resursa predviđeno smanjenje broja zaposlenih, tendenciju smanjenja imaju i planirani troškovi zarada i naknada zarada, koji ujedno imaju i najveće učešće u ukupnim planskim rashodima. U okviru neto zarada iskazan je i topli obrok, koji će radnicima biti isplaćivan do uvođenja keteringa, čija realizacija je planirana u toku 2016. godine“, navedeno je u planu poslovanja.
Traže oslobađanje od kamata i veće subvencije
U ovom preduzeću ističu da se njihovi finansijski rashodi u najvećem dijelu odnose na rashode redovnih i zateznih kamata po osnovu kredita, te rashode kamata koje nastaju zbog kašnjenja u plaćanju poreza i doprinosa na plate.
Zbog nemogućnosti ŽRS da izmiruju obaveze po osnovu inostranih kredita, Vlada RS je preuzela obavezu izmirenja ovih obaveza, te po ovom osnovu „Željeznicama“ zatezne kamate. U ovom preduzeću su zatražili od Vlade da razmotri mogućnost da ih oslobodi tih kamata.
„Procjenjuje se da će i u narednom planskom periodu ŽRS nastaviti da posluju sa gubitkom, ali sa tendencijom smanjenja gubitka. S tim u vezi „Željeznice“ bi trebalo rasteretiti obaveza na ime zateznih kamata po ino kreditima koje otplaćuje Vlada RS, a s druge strane, većinski vlasnik preduzeća morao bi povećati učešće u finansiranju željezeničke infrastrukture i željezničkog saobraćaja od interesa za RS“, istaknuto je u planu.
CAPITAL: Marina ČIGOJA