BEOGRAD, Ulazak velikih diskontnih lanaca na tržište Srbije doprinijeće opštem porastu kvaliteta trgovinskih usluga, upotpunjavanju ponude, ali i pooštravanju konkurencije.
To će dovesti do pada cijena određenih proizvoda, kažu predstavnici trgovaca i resornog ministarstva.
U Srbiji još uvijek ne posluje nijedan diskontni lanac, ali je njemački Lidl registrovao svoje preduzeće u zemlji krajem 2010, tako da se u skorije vrijeme vjerovatno može očekivati otvaranje objekata ovog trgovinskog lanca.
Željko Rakić iz Ministarstva poljoprivrede i trgovine kaže da je “ulazak velikih diskontera na pojedina tržišta uvijek dovodio do pooštravanja konkurencije, posebno cjenovne, što je dalje dovodilo do relativnog pada cijena određenih proizvoda na tržištu”.
Rakić je naveo da diskonti nude robu po nižim cijenama, jer u asortimanu imaju uglavnom proizvode trgovinskih marki ili manji broj vrsta istog proizvoda, što znači da nabavljaju veće količine tih proizvoda i dobijaju povoljnije uslove. “Osim toga, diskonti nisu luksuzne prodavnice, ne zahtijevaju velika ulaganja što dodatno smanjuje troškove poslovanja”, dodao je Rakić.
On je napomenuo da u zemljama u okruženju posluje nekoliko diskontnih lanaca – Lidl u Bugarskoj, Rumuniji i Hrvatskoj, Kaufland u Mađarskoj i Aldi u Sloveniji i Grčkoj.
Goran Kovačević iz trgovinskog lanca Gomeks kaže da je Lidl jedan od svjetskih lidera u segmentu “hard discount” (sa velikim popustom) trgovine i da će njegov dolazak u Srbiju sigurno biti dobra vijest za kupce, naročito za one koji su cjenovno orijentisani.
Kovačević je naveo da na Zapadu sve trgovine paralelno egzistiraju, skuplje sa višim standardom usluge, kao i jeftinije sa nižim standardom usluge, tako da kupci mogu da biraju. “To je najbolji lijek koji održava zdravlje i potrošača i trgovaca”, naglasio je Kovačević.
Na pitanje o trenutnoj situaciji na tržištu u Srbiji i postojanju konkurencije, Kovačević je odgovorio da srpsko tržište nije monopolizovano. “Postoji nekoliko jakih igrača, ali njihov uticaj nije takav da bi se nazvao monopolom”, ocijenio je on.
Kovačević je kazao da se prosječne marže u Srbiji kreću oko 18 procenata i istakao da veći prometi omogućuju niže marže, ali “mi imamo male promete, skupu državu, sivu ekonomiju I to je loš recept za uspješnu trgovinu”.
“Mislim da su to i osnovni razlozi zašto veliki svjetski lanci uglavnom nisu prisutni na srpskom tržištu”, smatra Kovačević.
Diskonti se bave prodajom prehrambenih i neprehrambenih proizvoda, asortiman je širok, ali „plitak”, uz niži nivo usluge u odnosu na standardni, učešće privatnih robnih marki je veliko, a sistem prodaje je organizovan u vidu samousluživanja. Cijene u diskontima su od prosječnih tržišnih cijena iste vrste proizvoda po pravilu niže za 20 do 30 odsto, a diskonti se nalaze u gradskim i prigradskim naseljima, na obodu gradova ili uz važnije saobraćajnice. Tanjug