SARAJEVO – Evropska unija ubjedljivo je najznačajniji spoljnotrogovinski partner Bosne i Hercegovine. Podaci koje je Spoljnotrgovinska komora (STK) BiH predstavila u utorak u Sarajevu pokazuju kako na svakih deset maraka izvoza, 7,2 KM odlazi prema EU. Isto tako, od 10 KM uvoza u BiH 6,6 dolazi upravo sa tog područja.
Na prezentaciji spoljnotrgovinske razmjene je istaknuto kako je ograničenje u protoku robe izazvano pandemijom rezultiralo znatnim poskupljenjem kontejnerskog i drugog transporta te sporosti u dostavi repromaterijala.
Upravo zato su evropske kompanije preusmjerile svoje lance snabdijevanja u nastojanju za sigurnijim i bržim putevima isporuke i bližim mjestima za izmještanje proizvodnje, kako bi održali konkurentnost.
To bi prema ocjeni stručnjaka iz Spoljnotrgovinske komore BiH mogla da bude prilika da BiH dodatno ojača svoju poziciju na tržištu EU.
Međutim privrednici Zapadnog Balkana i sami su suočeni sa brojnim ograničenjima i problemima u trgovini.
Kao jedno od prezentovanih rješenja mogla bi biti digitalna platforma „Market Access & Market Intelligence Database“, a koja je zamišljena kao podrška uspostavljanju zajedničkog regionalnog tržišta.
Riječ je o besplatnoj online platformi koja nudi različite usluge, informacije i podršku u savremenom poslovanju, a koja je rezultat implementacije projekta „EU podrška Komorskom investicionom forumu zapadnog Balkana“ koji finansira Evropska komisija.
Marija Ašković – Matić, projekt menadžer je prilikom predstavljana platforme navela kako je u njoj registrovano oko 2.000 kompanija sa 2.500 proizvoda.
Prva, “Market Access” baza ima četiri modula sa različitim funkcijama i ulogama, gdje se kroz modul “Lanci nabavke” povezuju kompanije sa Zapadnog Balkana zainteresovane za učešće u globalnim i regionalnim lancima snabdijevanja sa multinacionalnim korporacijama koje traže nove dobavljače iz regiona.
Dostupno je i “B2B poslovno povezivanje” koje kompanijama sa Zapadnog Balkana služi kao mjesto za pronalaženje potencijalnih poslovnih partnera, gdje mogu promovisati sopstvenu robu ili usluge i pronaći odgovarajućeg partnera iz regije.
Pored ove dvije funkcije, tu je i „Organizacija događaja“ koja daje mogućnost izbora kompanijama da učestvuju na relevantnim događajima koje organizuju komore članice KIF ZB, kao i modul “Ponude i potražnje” gdje preduzeća imaju mogućnost da promovišu i ponude svoje proizvode, ali i nađu distributere u zemljama regije.
Drugi dio platforme odnosi se na „Market Intelligence“ bazu podataka koja kompanijama na jednom mjestu pruža pregledan širok spektar informacija korisnih kako u uspostavljanju poslovanja, tako i njegovom kontinuitetu i unapređenju.
Ona može biti korisna posebno kod uvoza ili izvoza robe jer se na njoj mogu dobiti makroekonomski indikatori za region Zapadnog Balkana, cijene proizvoda, porezi na iste, tržišni trendovi po zemljama ali i propisi prije plasiranja proizvoda na svjetska tržišta.
U STK podsjećaju kako je potpisivanjem ugovora između Europske komisije i Komorskog investicionog foruma Zapadnog Balkana (KIF ZB6) u Tirani, 19.decembra 2019. godine, počeo trogodišnji projekat podrške malim i srednjim preduzećima regiona, za koji je EU izdvojila 2,5 miliona evra.
Male i srednje kompanije iz svih šest zapadnobalkanskih ekonomija, u okviru projekta unapređenja konkurentnosti privreda regiona, imaće na raspolaganju konkretnu podršku za unapređenje proizvodnih i izvoznih kapaciteta i povećanje plasmana robe i usluga na regionalnom i svjetskom tržištu.