ZAGREB , Bitka za hrvatsku naftnu kompaniju INA kulminirala je nakon što je mađarska energetska kompanija najavila da će dostaviti ponudu za sve akcije INA koje nisu u državnom vlasništvu, a austrijski naftaš OMV ponovio da ne odustaje od zagrebačke kompanije.
MOL, koji je drži 25 odsto plus jednu akciju INA, najavio je Hrvatskoj agenciji za nadzor finansijskih usluga (Hanfa) da će uskoro objaviti javnu ponudu za preuzimanje INA. MOL je prema Hanfi nastupio kao strateški ponuđač povezan s većinskim vlasnikom INA, Vladom Hrvatske i najavljuje javnu ponudu za sve preostale akcije INA. MOL i država imaju zajedno 69,84 odsto glasova na generalnoj sjednici Skupštine INA, te je MOL zainteresovan za preuzimanje i preostalih 30,16 odsto. Ovakva ponuda ostavlja mogućnost i za realizaciju najavljene zamjene akcija između MOL-a i Vlade Hrvatske, jer MOL ne nudi otkup i Vladinog udjela od 44,84 odsto u INA. Zamjenu akcija MOL-a i INA dogovorili su premijeri Hrvatske i Mađarske, ali to treba da odobri i Hrvatski sabor.
Iz Hanfe navode da MOL-u teče rok od 30 dana u kojem im mora podnijeti zahtjev za odobrenje objavljivanja ponude za preuzimanje. MOL mora da dostavi sve uslove za objavljivanje javne ponude, između ostalih, cijenu i bankarsku garanciju, a nakon toga Hanfa ima rok od 14 dana da odobri, odbaci ili traži dopunu elemenata te ponude. Na osnovu javne ponude svaki akcionar INA odlučiće da li želi da proda svoj udio. Nakon toga drugi interesanti koji su se do sada javljali mogu dostaviti kontraponudu.
Komentarišući namjere MOL-a u austrijskom OMV-u su istakli da ostaju zainteresovani za privatizaciju INA ukoliko taj proces bude transparentan.
“OMV je svjestan da je MOL obavijestio regulatora hrvatskog tržišta o svojim namjerama da iznese javnu ponudu za INA. Logička podloga za kombinaciju OMV-a i MOL-a, koja bi stvorila jačeg regionalnog igrača sposobnog da učinkovitije konkuriše na svjetskom tržištu nafte i gasa, ostaje nepromijenjena”, navedeno je u saopštenju OMV-a koji nije odsutao ni od preuzimanja MOL-a.
Mađarski mediji objavili su spekulacije da su MOL i OMV na pregovorima tokom vikenda dogovorili da austrijska kompanija kupi državni paket akcija INA, a mađarska preostale akcije hrvatske kompanije i da od OMV-a otkupi 20,2 odsto akcija koje oni imaju u MOL-u.
Nakon privatnih institucionalnih investitora koji drže 21,11 odsto akcija INA, za ponudu MOL-a najvažniji akcionar je Fond hrvatskih branitelja s udjelom od sedam odsto. U ovom fondu su kazali da neće prodati svoj udio u INA za manje od 4.000 kuna, odnosno 1.066 KM po akciji. Iz Fonda poručuju da će se pri prodaji voditi samo jednim kriterijumom – ko ponudi više.
Damir Polančec, ministar privrede Hrvatske, izjavio je da ponuda MOL-a ne zatvara vrata za druge strateške investitore u INA koji mogu izaći s kontraponudom.
U slučaju da OMV da kontraponudu i da bude bolja od MOL-ove, treba imati na umu i Zakon o privatizaciji INA, prema kojem, osim prodaje 25 odsto plus jedne akcije strateškom partneru, svako ko želi steći više od deset odsto akcija INA mora dobiti odobrenje Vlade Hrvatske. U slučaju da OMV ne da ponudu ili ponuda MOL-a bude bolja, Vlada će s Mađarima nastaviti razgovore o eventualnoj zamjeni akcija.
Hrvatska mora smanjiti svoj udio u INA sa 44,84 odsto na 25 procenata prije ulaska u EU, ali ne želi da prepusti kontrolu nad kompanijom zbog čega je i pokrenuta inicijativa o zamjeni akcija s MOL-om.
Pad akcija MOL-a
Akcije mađarskog MOL-a pale su za 3,7 odsto na najniži nivo u posljednje dvije godine nakon objave namjere o preuzimanju INA.
Analitičari ocjenjuju da, iako kupovina INA predstavlja logičan poslovni potez, trenutna cijena čini tu akviziciju skupom, te da će svaki dogovor o zamjeni akcija dodatno umanjiti efekat akvizicije.
Bez uticaja na “Energopetrol”
Ukoliko MOL postane većinski vlasnik hrvatske INA to neće uticati na poslovanje sarajevskog “Energopetrola” i ispunjenje obaveza koje je na sebe preuzeo mađarsko-hrvatski konzorcij.
Ovo je rekao Franjo Božić, direktor “Energopetrola”, kojeg je dokapitalizirao konzorcij MOL/INA.
“Ne znam kako će izgledati vlasnička struktura ‘Energopetrola’ ako MOL postane većinski vlasnik INA. To pitanje tek slijedi za nekoliko mjeseci, dok prođu procedure. Ali, što se tiče poslovanja ‘Energopetrola’, sve obaveze konzorcija prenose se na budućeg vlasnika, tako da na to neće imati nikakvog uticaja”, istakao je Božić.
MOL i INA su vlasnici po 33,5 odsto kapitala “Energopetrola”.