BEOGRAD, Biti vozač u Srbiji ravno je luksuzu, jer je poskupljenje derivata u odnosu na prošli april dostiglo čak 30 odsto! Sa najavljenim povećanjem cijena goriva otvoriće se novi lanac poskupljenja hrane, transporta, ali i ostalih proizvoda. Počeli su da stižu i prvi računi za struju, sa martovskim skupljim kilovatima, a prosječan račun biće veći od 700 do 1.000 dinara.
Litar motornog benzina od vikenda biće 115,7 dinara, dok je maksimalna cijena evrodizela propisana na 116 dinara. Državni udio preko akcize i poreza na dodatu vrijednost sve je veći, kod motornih benzina čak 60 dinara, dok je kod dizela skoro polovina maloprodajne cijene. Prijedlog da se srazmjerno za 10 odsto smanji akciza na motorna goriva a poveća na tečni naftni gas tek će da se razmatra.
– Sastanak radne grupe ministarstava finansija, trgovine i energetike biće u petak, i tek posle toga uradiće se analiza da li je moguć ovakav manevar oko akciza – objašnjeno nam je u Ministarstvu finansija. – Moguće je smanjiti akcizu na benzin, ali istovremeno treba povećati neki drugi izvor prihoda kako ne bi bilo problema u punjenju budžeta.
Ekonomista Ivan Nikolić, iz Ekonomskog instituta, smatra da se država neće tako lako odreći akciza i da će gorivo kod nas i dalje biti najskuplje u okruženju.
– Poskupljenje struje u proseku za 10 odsto uticalo je na martovsku inflaciju sa 0,7 odsto, a ukupan rast cena na malo bio je 1,6 odsto – objasnio nam je ekonomista Ivan Nikolić. – Uticaj povećanja cijena goriva tek će biti izračunat sredinom aprila, ali svakako će i derivati imati značajno učešće u inflaciji.
Goran Papović, predsjednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, kaže da Vlada Srbije očigledno neće da utiče na posljedice ekonomske krize, već je sav teret na potrošačima.
– Država je najveći monopolista preko struje, goriva, telefonskih i komunalnih usluga, i to niko ne kontroliše i ne sankcioniše – ukazuje Papović. – Sve se pravda ekonomskom cijenom, ali za to ne postoje dva osnovna uslova, plata i kvalitet.
I Bora Tatić, zamjenik predsjednika Udruženja vlasnika privatnih pumpi, smatra da je smanjenje akcize na motorna goriva dobar prijedlog, jer je sada velika razlika u odnosu na TNG. On kaže da bi realna razlika u cijeni između motornog i TNG trebalo da bude oko 30 odsto, odnosno da TNG košta 70 odsto cijene benzina.
Šverc cveta
Smanjenje akcize na benzin za 10 odsto neće ništa značiti potrošačima, jer će maloprodajna cena biti niža za svega pet dinara, dok bi TNG poskupeo za oko dinar – ocjenjuje Milan Rakić, predsjednik Udruženja privatnih pumpadžija. – Zbog previsoke akcize gorivo se švercuje iz zemalja u okruženju, a jedina rješenja su da se konačno odredi realna cijena prerade nafte i izmjeni akcizna politika.
Prevara u boci
Država treba da odredi da se akciza na TNG naplaćuje na graničnom prelazu, a ne tek na pumpi, jer se sada masovno preko punionica, gde se pune boce na koje su oslobođeni akciza, direktno oštećuje budžet – tvrdi Rakić. – Iako u Ministarstvu finansija tvrde da od akciza na TNG dobijaju svega tri milijarde dinara godišnje, taj iznos bi po prodaji ove vrste goriva trebalo da bude i pet puta veći. Novosti