BEOGRAD, Prema potezima tri velike multinacionalne evropske kompanije može se zaključiti na koji način će se problem ujednačenog kvaliteta proizvoda za istočno i zapadno tržište rješavati u budućnosti.
Ako je suditi po odluci „Ferera”, to neće biti u korist potrošača. Jer ova kompanija je odlučila da smanji kvalitet, svog najpopularnijeg proizvoda „nutela“, za njemačko tržište koje je do sada bilo favorizovano. Na taj način će izjednačiti kvalitet proizvoda za sva tržišta u Evropi.
Evropska komisija je prije nekoliko dana potvrdila da su neke multinacionalne kompanije krenule u proces izjednačavanja kvaliteta svojih proizvoda kako bi preduhitrile skore zakonske promene.
Povjerenica za zaštitu potrošača Vera Jurova istakla je tri kompanije koje mjenjaju recepte. Jedna od njih je HIP, koji se na to obavezao nakon što su objavljeni rezultati istraživanja zastupnice Biljane Borzan i Hrvatske agencije za hranu, koji su pokazali da je testirana dečja hrana u Hrvatskoj manje zdrava od one u Njemačkoj.
– Komisija je navela da će „Ferero” to uraditi tako što će sniziti kvalitet proizvoda u Nemačkoj u kojoj je bio bolji. Nakon mog istraživanja, „Ferero” se izjasnio da je kvalitet „nutele” bolji samo u Nemačkoj, a u svim ostalim državama članicama da je jednak – kaže Biljana Borzan, izvestilac Evropskog parlamenta za različit kvalitet hrane.
Podsjetimo, istraživanje Biljane Borzan pokazalo je da postoji razlika u kvalitetu „nutele“, koja se prodaje na hrvatskom i njemačkom tržištu. Kako je navedeno, proizvod iz Hrvatske sadrži surutku u prahu i manji procenat obranog mlijeka u prahu, dok proizvod iz Njemačke sadrži samo obrano mlijeko u prahu.
Surutka je inače jeftinija sirovina. Takođe je primjećena i značajna razlika u boji, mirisu i ukusu proizvoda – „nutela“ kupljena u Hrvatskoj je slađa, gušća i ima ukus kakaoa, dok je ona u Njemačkoj tamnija i ima ukus lešnika i bolje se razmazuje, pokazalo je istraživanje.
Osim ove dvije kompanije komisija je navela „Bahlsen“, njemačkog proizvođača vafla i keksa, koji se takođe obavezao da će u svim svojim proizvodima, koji se zovu „keksi s maslacem”, koristiti isključio puter, a ne zamjene, kao do sada.
Borzanova je pozvala i druge proizvođače da se uključe u ovaj proces, a posebno one kojima su u Hrvatskoj našli najveće razlike u kvalitetu poput proizvođača hrenovki „vudi“ ili deterdženta „arijel“.
Postavlja se pitanje kako će sada kompanija „Ferero”, recimo, zadržati povjerenje zahtjevnih njemačkih potrošača i na koji način će im objasniti snižavanje kvaliteta na koji su navikli.
Posebno poslije potvrde koju su dobili od uticajnog potrošačkog udruženja iz Hamburga koje je još u novembru objavilo da je italijanski proizvođač promjenio formulu „nutele“, te da je nova svjetlija, sa više šećera i da umjesto nekadašnjih 7,5 obranog mleka u prahu sada sadrži 8,7 odsto ovog sastojka.
Sve to, kako su zamjerili zaštitnici potrošača, nauštrb kvalitetnog kakaoa. „Ferero je preko svoje filijale u Njemačkoj poručio da je promjena recepture uobičajen postupak, za kojim posežu i druge kompanije u svijetu, ali da kvalitet nije smanjen. Politika